tisdag 22 januari 2013

Ordning



Som alltid när jag börjar på något nytt måste jag få ordning på saker och ting. Och eftersom studierna nu står i fokus så handlar det om min strategi att studera och jag tänkte dela med mig av några tips som jag lärt mig genom åren.

Kaos hemma främjar inte studier, utan ordning och reda både fysiskt och psykiskt, det går inte att vara splittrad när studier skall genomföras. Tvättmaskin/Diskmaskin får antingen göras före det man sätter sig eller efteråt eller av ens partner. 
Minst en promenad/dag håller hjärnan i trim. 
Planera din studietid, avsätt tid för pauser under dagen. Heltidsstudier är heltid, planera och undvik att sitta helger och kvällar.
Skjut inte upp det som kan göras i dag till imorgon, det tjänar man inte på. Ät, sov träffa vänner och gör annat är precis lika viktigt som innan, låt inte studierna äta upp all fritid.

Om motivationen tryter, fundera på varför, visst låter detta genompräktigt? Jo kanske men jag har ändå några års studievana på nacken och jag vet att vissa kurser kan vara sjukt oinspirerande och man funderar på varför ligger just denna kurs här och vad ger den mig, men det är ändå så att kunskap kan ingen någonsin ta ifrån en.

Hitta mål och mening med det du gör och varför du läser den kurs du faktiskt valt. 

Vad vill nu jag med min utbildning? Det är något jag ska fundera på och skriva ner, hjärnan går inte riktigt på högvarv ännu men i morgon har jag nog fått balans på vad mina mål med utbildningen är. Jag leker med tanken på att det kan få bli ett led i en framtida Master, men vad det blir får framtiden utvisa jag tycker det är spännande, något jag aldrig tänkte när jag gick grundutbildningen, men att vara nyfiken är en del av mig så vi får väl se vart detta tar mig någonstans.

Jag lovar att snart byta ämne så ni inte blir helt utleda på att läsa här om allt mitt svammel.

Kramar


7 kommentarer:

  1. Du har kontroll på läget, det är ju en sak som är klar. Håller med dig om ditt resonemang med ordning och reda, jag är likadan!

    Glömde svara om Chanel krämen; det är en ansiktskräm. Den är to-die-for.. :)

    KRAm och ha en bra kväll! Nu ska jag kolla på Trinny & susannah på sjuan play- dom är underbara! har du sett det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nathalie!
      Tack för tipset om bra ansiktskräm när det känns som om hela ansiktet skall krackelera.

      Och Trinny & Susanna har jag sett några avsnitt av, helt underbara!

      Kram
      Nettan

      Radera
  2. Om du svamlar, så svamlar jag ännu mer om dagarna:) Jag tycker, tvärtom, att du är så klok och skriver så bra om att få ordning på en sak kräver sin ordning på andra saker. Helt rätt för mig också!

    Så när alla saker är på plats i våra huvuden, då kör vi på full speed! Det låter spännande med dina framtidsutsikter och det är väl helt rätt att sätta mål och ha visioner om hur man vill att det ska bli. Hjälper säkert till att hålla fokus och komma på rätt spår.

    Ha det gott!
    Kramar
    Suz

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Suz!

      Jo vi har många spännande och utmanande saker framför oss detta år, finns massor av roliga utmaningar och trevligheter att ta itu med. Hoppas verkligen att du får ordning på alla dina tankar så att du får en väg att följa, ska bli spännande att följa med på ditt äventyr vännen!

      Kram

      Radera
  3. Det låter som ett oerhört KLOKT och bra resonemang.
    Jag vet ju hur det är med dåliga energier som blir av stökiga rum, disk och tvätt etc även om jag inte pluggar.
    SÅ jag kan bara föreställa mig hur det är för dig.
    Du är DUKTIG!!!
    Heja dig!!
    KRAM!!!

    SvaraRadera
  4. Minns du den där kursen på Högskolan; "hälsa och ohälsa"...då funderade jag starkt på att jag hamnat totalt fel. Vilken kurs det var!! Men trots det, så har jag faktiskt hamnat i såna situationer där jag kunnat säga typ; "Du är frisk, men har ohälsa" och då känns det lite speciellt. Du förstår nog vad jag menar...
    Ha en fantastisk vecka och lycka till med ordningen runt ditt pluggande!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Bra tips. Äta rätt, sova bra och motionera i friska luften. Jag pluggar en hel del på kvällar och helger men jag känner mig själv och vet att jag fungerar bäst med tusen bollar i luften och att växla snabbt mellan olika uppgifter; studier/matlagning, studier/läsa läxor med barnen, studier/prata med mannen... ja, du förstår :) Och som du skriver, veta varför och ha ett mål med varför man läser det man läser.
    Kramar.

    SvaraRadera

En rad eller två uppskattas alltid, kul att just du tar dig tid!♫♪♫

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin