söndag 6 januari 2013

Varför inte tänkte vi...

... och drog i väg med våra egna barn och en en av deras kompisar till Skrylle för en långpromenad i går när solen fortfarande sken.  Det blev en härlig motionsrunda, röda kinder och glada barn och vuxna. Efteråt körde vi en runda, spanade in Hjularöds slott (Greveholm) och efter det blev det hem och avkoppling.


Vi körde vidare och stannade vid Harlösa Kyrkas utsiktsplats, och om Skåne är vackert? Givetvis!



I dag söndag är det en skräpdag, ingen rolig dag, en blädag för att citera dottern. Lederna värker, allt går på tok, jag fumlar och tappar saker och min fula ledsjukdom visar sig från sitt mindre vackra ansikte. Jag räknar mig som en frisk reumatiker, men även en frisk reumatiker har sina sämre dagar, vilket inte är så ofta, och tack och lov så har inte sjukdomen satt överdrivet synliga spår trots att jag varit sjuk hela mitt vuxna liv. Hur är då sådana dagar? Jo jag är mer lättirriterad, tröttare, vilar en hel del och tjurar över att jag just här och nu inte kan göra allt som jag planerat men jag vet ju att jag kan göra dem en annan dag, jag får bara ha tålamod. Men att leva med kronisk smärta, tja det är vad det är, jag har mindre ont nu än för 10 år sedan, jag rör mig i princip dagligen, men det skriver jag inte alltid om, för det är så självklart. 

Men jag ska inte gnälla mer nu, jag lovar utan jag lever här och nu med min härliga familj och alla mina vänner och det är jag tacksam för. Jag har ett bra jobb att gå till och vi har tak över huvudet, vi lever i en världfärdsstat och det är skönt. Så det finns med andra ord mycket att glädjas åt. Så nu tänker jag njuta av en söndag med familjen, söndag innan ledighet går in i vardagslunk med skola, aktiviteter, tandläkarbesök och jobb.

Kramar till er alla!

6 kommentarer:

  1. Finaste Nettan! Jag kan bara föreställa mig hur det är att leva med kronisk smärta. Jag har sedan en tid fått värk i händerna - det påverkar mig direkt! Det känns i hela kroppen på något sätt. Så jag förstår att humöret påverkas. Det är jobbigt att ha ont!

    Er utflykt låter så härlig! Skåne är SÅ vackert. Njuter alltid när du fotar.

    Hoppas du mår bättre snart.

    Lottakram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lotta!

      Jo efter två dagars vila och "tycka synd om sig själv" så är det bättre. I dag tisdag har det varit en mycket bättre dag och jag har orkat lite mer igen.

      Kram

      Radera
  2. Mysigt med en utflykt och Hjularöds Slott är så fint. Jag kan tänka mig att barnen tyckte det var roligt att se det "live" efter årets julkalender? :)

    Och visst har vi det fantastiskt vackert här i Skåne. Det finns inget som går upp mot Skåne tycker jag. Partiskt? Givetvis! :)

    Usch, kronisk värk är inget roligt alls. Smärta och värk sätter sig på humöret. Inget konstigt alls. Och du vännen, det är ok att få gnälla och avreagera sig ibland. Livet är inte bara en dans på rosor och ibland kan det vara rätt skönt att få gnälla av sig lite.

    Ta hand om dig Nettan och så hoppas jag att måndagen blir en mycket bättre dag.

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej vännen!

      Måndagen blev sådär, men i dag tisdag är det mycket bättre och jag känner att jag är mer i form nu.
      Värk är hemskt, speciellt när det slår till som det gör på mig i bland.

      Kram

      Radera
  3. Vilket vackert slott.
    SÅ otroligt fint. jag har inte sett julkalendern så det var roligt att få veta att detta är Greveheolm (i sagan).

    Så du har reuma. Inte roligt, Nettan. Inte alls.
    OCh du har varit sjuk länge. Är det värre då vädret är fuktigt och ruggigt? Eller spelar det ingen roll?
    Jag har ju lite artroser och sådant, men ingenting alls om man jämför med dig som dras med reuma.

    Styrkekramar och tankar från mig!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Annika!

      Ja jag har reuma, har haft det i drygt 20 år, i början visste de inte var det var men när jag fick store sonen slog det till med full kraft och jag var riktigt sjuk. Tog ca ett år innan jag hämtade mig, minns första gången nästan tio år efter jag blev sjuk som jag vågade ställa mig på ett par slalomskidor igen, den känslan av frihet var underbar.
      Jag får mest ont när det är väderväxlingar på ingång, när det går från rått och fuktigt till kallt och när det det växlar från sommarvärme till höstkyla. Vintern brukar jag må rätt så väl som tur är.

      Kramar
      Nettan

      Radera

En rad eller två uppskattas alltid, kul att just du tar dig tid!♫♪♫

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin