fredag 4 januari 2013

Årets första fredag

Inga speciella fredagsplaner. Har njutit av att lyssna på sonen som övat cello under förmiddagen. Härligt instrument med fyllig klang och en son som njuter av att spela. Underbart!

Annars har det varit en lugn förmiddag, dottern och hennes övernattningsgäst leker,den andre sonen pysslar.


Årets första tulpanbukett stod sonen för i år, han kom hem med dessa ljuvliga blommor och visst är det något speciellt med krispiga tulpaner i iskallt vatten.



I går hade vi besök av mannens kusin och hans härliga fru. Vi firade min födelsedag något försenat eftersom jag inte orkat med att fixa stort kalas, då det varit två stycken stora kalas inom loppet av ett år, så har jag istället spritt ut det lite och träffat släkt och vänner under hösten och början av vintern. Av Ann, PG Emma & Niklas fick jag detta vackra glasfat, helt underbart i rött och klart glas. Tusen tack!

Annars blir det en lugn fredag med upplösningen på det brittiska deckardramat Blechtley Circle, engelsmännen kan verkligen leverera bra serier och miniserier. Tänk alla brittiska serier som gått på svensk Tv genom åren. Få se nu... första serien jag minns är:

Onedinlinjen, några fler som minns kampen för att hålla rederiet på fötter?


Sedan så klart Herrskap och tjänstefolk (Upstairs, Downstairs) Kan tipsa om att de flesta avsnitten finns på Youtube. Efter det så finns klassikern Forsythesagan, finns både som svartvit serie inspelad för många år sedan och så varianten från 2002.




Sedan finns ju alla Jane Austen och systrarna Brontës litteratur i olika filmatiseringaroch serier med varierande resultat. Men vi minns ju alla BBC's filmatisering av Stolthet och Fördom.




Sedan är det givet att jag ser fram emot den nya säsongen av Downton Abbey, även om inspelningarna inte startar förrän i februari och serien inte sänds förrän till hösten så gör det inget att det finns där att vänta på. Jag upplever just den serien som den klarast lysande från öriket i väst!  Julavsnittet av Downton Abbey gjorde lite ont i själen denna gång då det tog oväntade vändningar. Men det kunde inte varit på något annat sätt heller.




Ha en fantastisk fredag!

Kram


4 kommentarer:

  1. Åh Onedinlinjen! En klar favorit:) Jag har bara sett den gamla Herrskap och Tjänstefolk, men hört att även den nyare ska vara bra.
    Downton Abbey har jag ju haft intensivupplevelse med den här hösten och sett alla säsongerna, eftersom det liksom inte riktigt gått upp för mig tidigare att det här var en serie som det stod mitt namn på:)

    Jag gillar ju På Spåret också och mannen jobbar ikväll, så det blir inspelning av Bletchley Circle ikväll.

    Ha en riktigt trevlig helg!
    Kramar
    Suz

    PS. Vilket fint inlägg du gjorde igår, vänskap är fint och precis så ska det vara - att man bara tar vid där man slutade oavsett hur länge sen det var man verkligen träffades. Och bloggvänner, så roligt att träffa på nya bekantskaper som man finner genom bloggen och kommentarer. Många som man gärna skulle träffat, när man känner att man skulle kunna prata om hur mycket som helst:)
    Kram igen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Suz!

      Även här blev det inspelat eftersom barnen hellre ville åka tåg. Klart vi håller varandra uppdaterade om nya engelska serier, de är ju bara för härliga.

      Ha en skön helg!
      Kram

      Radera
  2. Låter som ni har haft en strålande fin fredag Nettan. Cello och tulpaner... kan inte bli bättre. Här hemma blommar rosa tulpaner så vackert tillsammans med rosa ranunklar (jag är ju inne i en rosa känsla just nu ;)) och små ljusblå pärlhyacinter. Mmm, jag längtar efter vår. :)

    Ja, tänk vad britterna de kan när det gäller tv och film och vi har på något vis fått njuta av deras briljans sedan barnsben. Så många ljuvliga serier. Jag minns också alla stunder med Hem till gården (där förälskade jag mig i den eneglska landsbygden), Mot alla vindar (som jag grät), To the Manor born (Ombytta roller - underbar brittisk humor), Brideshead Revisited (En förlorad värld - fullständigt fantastisk och fick upp mina ögon för Evelyn Waugh's författarskap), I vår herres hage (jag älskade den, det är mycket av min morfar i den serien), Pang i bygget (ned I say more?), Juvelen i kronan (så bra).

    Ja, du ser. Jag skulle kunna hålla på hur länge som helst. Britterna är helt enkelt bäst då det kommer till tv. Och danskarna är minsann inte dåliga de heller. Så mycket bra där med. :)

    Njut av helgen Nettan och ta hand om dig.

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lotta!

      Ja Hem till gården var ju en favorit under många år, tyvärr inte riktigt samma sak nu när serien går varje dag. och Mot alla vindar, såg om den för något år sedan och ja jag grät lika mycket denna gången. Och tänk jag trodde inte att det fanns någon mer än jag som mindes juvelen i kronan om Ash och Anjulies kärlekssaga, snacka om brittiskt drama när den är som allra bäst. Vet att jag lusläste böckerna som tonåring. Och jag håller med, danskarna är inte dåliga de heller, Susanne Bier till exempel.

      Njut av helgen vännen.

      Kramar

      Nettan.

      Radera

En rad eller två uppskattas alltid, kul att just du tar dig tid!♫♪♫

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin