lördag 26 januari 2013

Lördag, tulpaner, skogspromenad...

... och grillning med kompisar i härliga bokskogen står på dagens planering Men jag börjar med härligt krispiga tulpaner, vi har haft tur när vi köpte dessa för de verkar ha en god potential att slå ut fint!




Efter frukost och melodikrysslösning blev det dags att packa ihop alla barnen och bege sig till Bokskogen, det var inte lika härligt väder som förra lördagen. Det var mer mulet och råkallt men med bra kläder blev det en härlig promenad med busiga barn, lite svårare var det att få fart på grillen och till nästa gång har lärt oss att ta med ved och grillbriketter och bygg en ordentlig eld i stället. För barnens del planerar vi äventyr i skogen lagom till deras 10-årsdag (Pappa/morfar får gärna komma ner till oss då!)


Större delen gänget, de som saknas sköter grillen eller står bakom kameran

Har lärt mig en annan sak i dag också och det är att tar du med dig systemkameran, kontrollera alltid att minneskortet är på plats för utan det går det inte att ta några bra bilder! Upplever också att skogen är så underbart vacker nu på vintern, tyvärr så hotar de med varmare väder snart igen och då kommer allt regna bort, trist!  





Barnen insåg att det går att grilla på vintern med, men att det är bra mycket kallare att äta utomhus.

Väl hemma igen är vi alla rödkindade, njuter av en lugn eftermiddag. Vi gjorde några filmklipp idag på Hemmakväll som hade 50% rea på alla köpfilmer i dag. Bland annat fyndade jag andra säsongen av favoritserien Dowton Abbey för en billig peng. Ett annat filmtips eller tips för film och tv-serie förtjusta är Netflix och Lotta (Min plats i solen) de har Dalen bortom bergen som vi diskuterade för en tid sedan!

Nu blir det en lugn kväll, lite sortering av skolpapper och planering inför kommande vecka, och i kväll Hamilton trots att vi tänkt Hypnotisören.

Avslutar med en bild på en av våra sköna kattdamer, imorse tyckte hon att alla här hemma skulle gå upp kl 06, hon väckte tjejerna som i sin tur väckte mig och när vi kom hem nu snarkade hon gott i fåtöljen så vi gav igen och väckte henne!

Kram & trevlig lördag!





7 kommentarer:

  1. Härlig dag ni haft! Vi var en sväng till Ystad för lite ärenden, men fy vad råkallt där var! Nu har dottern åkt iväg för helgen och kommer inte hem förrän imorgon kväll ... och mamman är lite orolig, som alltid när dottern ska på fest. Men hon är duktig på att höra av sig och det är jag glad för.
    Mannen och jag tar det bara lugnt ikväll, det är skönt också ibland.

    Ha en fin lördagskväll och tack fina du, för dina värmande kommentarer hos mig:)

    Kramar
    Suz

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo vi hade en underbar dag och kväll! Och visst blir man orolig när barnen är i väg över hela helgen, det ligger i arbetsbeskrivningen för mammor tror jag.

      Kram

      Radera
  2. Halloj igen:)
    Tack för hälsningen! Klart jag delar med mig av hur jag går tillväga med rödbetorna:) Lägger in det på bloggen (kanske någon mer som vill veta), men skickar det direkt till dig här:
    Kokar rödbetorna i saltat vatten med skalet på tills de mjuknar något, det beror lite på hur man vill ha dem när de är helt klara. Spolar dem en stund i kallt vatten och skalar dem sedan. Delar dem i fyra delar om de är stora, annars räcker det att halvera dem. Smular över chèvren och strör över lättrostade pinjenötter. Ringlar över honung och skjuts in i ugnen tills osten smälter ner fint och får lite färg. Klart att mumsa i sig:)

    Ha det gott!
    Kramar
    Suz

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för receptet Suz, det ska vi definitivt testa framöver här.

      Kramar

      Radera
  3. Underbar dag Nettan! Det låter så härligt att åka till Ystad så där ;) Så gott att grilla marshmallows (jag åt mina direkt i chokladkoppen)

    Känner igen det där med minneskortet. Eller ja, batteriet i mitt fall. Det hjälper om det är med ;-)

    Skogen är så vacker så här års och tulpaner kan jag inte få nog av!

    Ha en fortsatt skön helg!

    Kram
    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lotta!

      Vi var inte iväg till Ystad, Torup ligger utanför Malmö. Men härligt var det ändå, och ja vi får nog ta en tur till Ystad snart, längesedan vi var där sist.

      Ja det där eländes minneskortet, så retligt!

      Kramar

      Radera
  4. Fina tulpaner du bjuder på Nettan. Det är något visst med tulpaner den här tiden på året. Det är som om jag inte kan få nog av dessa vårkänslor. :)

    Vilken härlig dag i skogen ni fick tillsammans och marshmallows som är så gott att grilla. Sådana dagar betyder så mycket och bevaras i minnet länge, länge. :)

    Ja, det är inte kul det där när kameran inte går att använda. Jag är proffs på att glömma ladda batteriet. ;)

    Åh, det är alltid lika kul att filmfynda! :) Själv kom jag hem med Downton Abbey säsong 3 och boxen med Huset Eliott för ett tag sedan. Den senare var det evigheter sedan jag såg så den ser jag fram emot lite extra. :)

    Tack för tipset Nettan. Jag har funderat lite på det där med Netflix. Har hört att de ska ha mycket bra serier. Jag får allt ta och kolla upp det. :)

    Så fin hon är er lilla kattjej. Och busig. ;)

    Kram på dig

    SvaraRadera

En rad eller två uppskattas alltid, kul att just du tar dig tid!♫♪♫

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin