onsdag 9 januari 2013

Vardag med V

Så är det då vanlig hederlig vardag, en vardag vi är vana vid men som nu kommer att se annorlunda ut under det här året. Jag kommer vara mer hemma än vad jag är i vanliga fall, mer tid kommer att tillbringas med näsan i kurslitteratur, pluggandes tillsammans med andra. Och vet ni vad? Jag faktiskt längtar efter att få göra detta! Konstigt eller?




Här hemma blev det vardag med stort V idag, tidig morgon, frukostgröt till barnen, ut på promenad med min fina vän Marie, samtal mellan himmel och jord medan duggregnet gjorde mina glasögon helt igenimmade. Väl hemma, lunch och samtal med store sonen, vidare till flöjtlektion och hela tiden detta gråa väder, regn, dimma och inte några minusgrader överhuvudtaget, trist jo men vist för en vinterfantast som mig.



Till middag i dag har jag gjort en klassiker i repris, busenkelt recept som blir så gott när man har lite matlagningstid och inspiration. Vi gjorde helt enkelt en kycklingpaj med en god sallad till, enkelt och gott.

Oftast brukar jag göra min egen smördeg men i dag fuskade jag och använde köpedeg. Sugna på receptet, det kommer från min pappas fru Inger, så vi kan helt enkelt kalla den Ingers Kycklingpaj.

Du behöver:

1 grillad kyckling
1 burk inlagd paprika alt 2  färska som finhackas
2 färska champinjoner alt en burk färdigskivade (Hacka champinjonerna)
1 gul lök
1,5 msk kycklingfond
3-4 dl matlagningsgrädde
Salt & peppar

Fräs grönsakerna, när de är mjuka tillsätt kyckling, kycklingfond, salta och peppra. Slå över grädden och låt småkoka i hop. Smörj en pajform, häll i röran och täck med pajdeg, som naggas och sedan penslas med ett ägg. in i Ugnen ca 20 min 225 grader. 







I dag min sista lediga dag innan jag hinner med få se nu ca 7 arbetsdagars nedräkning till skolstart har jag också hunnit med att gå igenom kursplaner, filat på en ansökan om tillgodoräknande av poäng från tidigare kurser och gått igenom en hel del av den kurslitteratur som jag redan har sedan tidigare. Rätt gott att se att mycket av kurslitteraturen till magisteruppsatsen redan finns här hemma, handlar om att friska upp minnet i fråga om vetenskapliga metoder och referenshantering igen.


Bild 1 & 2 tumblr.com, bild 3 min egen

11 kommentarer:

  1. Hej! Har nyss hittat din blogg, verkar trevligt här :-)
    Spännande år du har framför dig. Jag brukat göra en kycklingpaj som är väldigt lik din smaskens!
    Geta

    SvaraRadera
  2. Hej Geta!
    Trevligt att få en ny läsare, gillas. Ska kika in på din blogg också.
    Ja det är ett spännande år som ligger framför mig och jag ser verkligen fram emot det. Ska bli kul!

    Kram & Välkommen hit!

    SvaraRadera
  3. Kan gott tänka mig att det är skönt att sitta hemma och läsa - speciellt denna årstid! Jag jobbar hemma ibland, för sällan, och tycker det är härligt! Fin blogg du har!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sara!

      Jo det ska det blimen det kommer bli tufft också eftersom det är utbildning på avancerad nivå och ska behandlas därefter, men det ska bli så kul!
      Tack för dina rader!
      Kram

      Nettan

      Radera
  4. Vad kul att du ska plugga. Vad ska du läsa?
    Fina bilder.
    Kyckling paj lät himla gott det receptet ska jag skriva av.
    Kram Bodil.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Bodil!

      Jag ska vidareutbilda mig till barnsjuksköterska, mitt mål sedan jag läste till sjuksköterska tidigare. Ska bli jättekul och jag ser verkligen fram emot det.
      Jo den kycklingpajen blir god, paprikan ger så fin smak till den.
      Kram
      Nettan

      Radera
  5. kycklingpajen låter väldigt god
    Ska testa
    Lycka till med pluggandet
    Ha en bra dag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ewa!

      Jo pajen är god, snabbt tillagad.
      tack för lyckönskningarna!

      Kram

      Nettan

      Radera
  6. Förstår att du ser fram emot att börja plugga. Du kommer att fixa det galant.
    Kycklingpajen verkar supergod. Den ska jag nog fixa framöver.
    Ja, jag är som du, vill ha VINTER!!!
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Hej Annika!

    Jo Kycklingpajen är god, enkel att göra och bra att bjuda på!
    Här är det äntligen minusgrader och enstaka snöflingor singlar ner.

    Kram

    Nettan

    SvaraRadera
  8. Mmm, så gott det där ser ut Nettan. Jag tar tacksamt emot receptet. vi äter mycket kyckling och det är trevligt att kunna variera lite. Så detta ska definitivt testas här hemma. Tack för att du delar med dig. :)

    Kram på dig

    SvaraRadera

En rad eller två uppskattas alltid, kul att just du tar dig tid!♫♪♫

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin