onsdag 2 januari 2013

Första vardagen på det nya året

Och klockan 05:00 är jag grymt klarvaken, hallå, beckmörkt ute, jag har semester! Jag tillbringade 30 miserabla minuter med  att försöka somna om men det bara kröp i kroppen, när mannen gick upp vid 05:30 insåg jag det omöjliga med att försöka somna om där och då. Så på med träningskläderna och regnbyxor, fram med hörlurarna till phonen och ut på en powerwalkrunda, något som legat lite i träda nu under jul och nyårshelgerna. Det duggregnade lätt och var lagom friskt ute, mörkt? Jo men visst. Men det var sanslöst skönt att komma ut en runda och gå i egna tankar och lyssna på en bra spellista, lånar sonens Swedish House Mafia när jag är ute och går eftersom det är bra tempo i låtarna och lättare att gå när det är lite tempo i låtarna. Har en plan för året och vi får väl se om den går i lås, men att det handlar om hälsa är väl givet!

Väl hemma frukost, lite lugn och ro i soffan med en bra bok innan alla barnen slog upp ögonen och drog i gång dagen vid 10:00, de har verkligen kommit in i jullovslunken här hemma, men snart ska de tillbaka i skoltider igen. Men jullov är skönt för både kropp och själ.


(Bildkälla: tumblr.com)

Det vi saknar just nu är SNÖ, inte en minusgrad i sikte och ännu mindre snö i sikte. Jag gillar vintern mycket, oerhört mycket, med snö blir allt så fräscht, det blir ljusare, nackdelen är att det oftast inte är så mycket snö eller långvarig vinter här nere i södra Sverige och jag saknar det verkligen, är uppvuxen med relativt vita vintrar och hösten/vintern blir så lång när det bara är grått, regnigt och rått. Men men vi fick ju lite vinter i december förra året så kanske kan det komma tillbaka. Men jag minns vintern 2010 då det såg ut så här: Och vi skottade snö i massor. Men härligt var det.



Vet dock att mannen min är glad att slippa istapparna som var under den vintern för de var enorma, även fast vi nu bott här i det nya boendet i lite mer än ett år så kan jag sakna huset, och då framför allt mitt stora lantkök, där det fanns massor med plats för alla härliga aktiviteter  som kan försigå i ett kök.


Hur känner ni för vintern? För Januari, vinter eller ej? Jag vill ha vinter februari ut minst, sen i mars kan det gärna få bli vår...

Kramar

4 kommentarer:

  1. Jag är som DU. JAG vill ha vinter då det ska vara vinter.
    SNÖ och KALLT!
    Men i Washington får man inte mkt av den varan. DOCK vintern 2010 var underbar här också. SÅ mkt snö!!
    Jag blir galen då folk börjar svamla om VÅR direkt efter nyår.
    HUR skulle det gå till???
    Tycker genuint illa om det tugget.
    Det är väl en sak att LÄNGTA till våren, men en annan att önska att det blev vår i jan.
    Men suck...
    DOCK, vintern har bara börjat och jag hoppas och TROR att vi ska få vår vinter.
    Njut av lovet.
    Idag har vår vardag med stort V börjat igen.
    Kramar!!!

    SvaraRadera
  2. Hej Annika!
    Klart det ska vara vinter när det är vinter, jag tycker om alla årstider och deras skiftningar men mest av allt älskar jag vintern. Visst hoppas jag också på en ordentlig vinter, så vi får väl se vad vädret har i beredskap åt oss vinterälskare! Här blir det som skrivet några lata dagar till innan vardagen tar vid om ungefär en vecka.
    Kramar

    SvaraRadera
  3. God fortsättning fina du!
    Vinter är härligt - när det är massor av snö - VIT snö utan en massa gegga av vägsalter och grus och sånt (som iofs behövs för att hålla vägar och trottoarer kör- och gångbara).
    Jag gillar massor av snö när man kan vara ute och härja och bli sådär härligt röd om kinderna och vara sådär härligt varm i kroppen när man äntligen kommer in sen. Mina barndoms vintrar var just sådana - jag är uppväxt i Västergötland där det verkligen var snö på vintern. Sådär jättemycket så man kunde åka skidor och pulka (vi sa alltid tefat) varje dag i flera veckor. Åh vad jag saknar sånt...
    Annars är jag nog mer en värme-människa - lite mindre på sig och mycket mer sol...
    SV. Jag pluggar på distans på Högskolan i Skövde. Inga sammankomster, bara föreläsningar och mail via nätet.
    Ha det fortsatt gott!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Skövde säger du? Håller precis på att avsluta en av mina skolsköterskekurser där nu, hemtenta som ska vara inne den nionde.
    Jag minns också mina barndomsvintrar hemma i Värmland med mycket snö, skidor både på längden och tvären, saknar det!
    Kramar

    SvaraRadera

En rad eller två uppskattas alltid, kul att just du tar dig tid!♫♪♫

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin