lördag 13 augusti 2011

Frukostbröd

Skafferiet gapade tomt redan i går eftermiddag, men jag smidde planer igår som innefattar kalljäst bröd som går snabbt att baka och surdegsbröd som tar drygt fem timmar längre att baka ut. Medan övriga familjen sov passade jag på att pyssla i mitt kök, lyssnandes på radio och bara en av katterna som tassade runt mina ben. Ute lyser solen med sin frånvaro men inomhus är det skönt att vara.




Efter en stund kommer familjens yngre medlemmar upp, tvn startas och sommarlovsmorgons vinjett hörs ut i mitt kök, i ugnen gräddas det kalljästa brödet som kommer vara klart lagom tills dess att maken kommer tassandes nerför trappan, samtidigt kommer tonåringen ner och sitter där och gnuggar ögonen vid frukostbordet! Lördagsmornar är underbara, frukosten får ta lite längre tid och hela familjen umgås. Radion skvalar i bakgrunden, melodikryssets signatur hörs och ett plingande från mobilen avslöjar att även i Värmland sitter min pappa och tant Hertie beredda för att lösa dagens kryss.
Brödbaket fortsätter några timmar till och eftersom jag nu lyckats med en surdegskultur startar jag en ny vetesurdeg och även en rågsurdeg att ha till framtida bak.


Och förresten den där katten då? Kan ju berätta att hennes tassar är supermjuka och mysiga!



2 kommentarer:

  1. Härligt Nettan! Grattis till surdegskulturen. Jag sa ju att du skulle fixa det. :)

    Jag märker att våra lördagsmorgnar är ganska lika. Här pysslas det också i köket på lördagsmorgnar och förmiddagar och lyssnas på först "Ring så spelar vi" och sedan "Melodikrysset". Det vore inte lördag annars. ;) Här bakades det också i morse. Frukostbullar till kräftskivan i kväll. :)

    Ha en fortsatt fin helg!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Å, vilken skön morgon! Jag älskar lördagsmorgnar. Finns det något godare än doften av nybakat?

    Just nu är det en paj igång här till vår kräftskiva också :=)

    Kram

    SvaraRadera

En rad eller två uppskattas alltid, kul att just du tar dig tid!♫♪♫

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin