tisdag 2 augusti 2011

I förfäders fotspår!

Idag har pappa, maken och jag varit ute på utfärd, letat efter det hus, Limåsen, Grythyttan, där min pappas farmor och hennes syskon föddes för dryga 120-140 år sedan. Min farfar, pappa, mamma och jag har varit där tidigare, på 1970-talet då min pappa och min farfar funderade på att köpa gården i fråga. Tyvärr brann den kort efter det att vi varit där och tittat och tomten låg öde länge, idag har ett par från bygden köpt tomten och uppfört en stuga bredvid den ursprungliga grunden.




Det var en märklig känsla att gå på gräsmattan och höra pappa berätta om hur det var där när han var barn, varje år åkte hans farmor upp till Limåsen, och till kyrkogården i Grythyttan, planterade blommor.
Tio syskon föddes på gården och ner mot sjön Halvarsnoren låg ängar där djuren betade. Det enda som fanns kvar av den ursprungliga bebyggelsen var den gamla sjöboden nere vid sjön. Utav 10 syskon var det 4 som emigrerade till USA, utav dem har jag hittat vart en tog vägen än så länge!


Att åka runt i denna gamla Bergslagsbygd idag och höra pappa berätta om minnen från förr har verkligen varit ett guldkorn. Och att plocka fram barndomsminnen från år då man åkte vägen upp till Norra Grecksnäs där torpet låg gjorde väckte många gamla minnen till liv. Vi passerade Kärvingeborn (som i de gamla kyrkböcker jag bläddrat i  stavas Kärfvingeborn) där pappas farmors mor är född. I Kärvingeborn fanns ett hotell en gång i tiden där släktingarna från USA bodde när de besökte Sverige, hotellet är i dag ett vanligt bostadshus.

Vi tog också en sväng upp till Norra Grecksnäs och jag fick chansen att träffa våra gamla grannar där uppe, deras dotter och deras nyfödda barnbarn. Vi var inom torpet och såg att de som köpte det efter att min familj hade hyrt det inte hade förändrat det så mycket.

Väl tillbaka i Karlskoga blev det ytterligare en tur till Lunedet och bad för både stora och små! Vi semestrar vidare och njuter av ett gott liv!

Spegelblank ligger sjön Grecken!



2 kommentarer:

  1. Åh, vilja ljuvliga bilder Nettan! Vad vackert där är! :)

    Jag kan tänka mig att det betydde mycket för er att vandra i förfäders fotspår och kanske lite extra mycket för din pappa. Att få uppleva barndomeminnen igen.

    Jag hoppas att ni njuter och har det bra på er semesterresa. Sköt om dig vännen!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera

En rad eller två uppskattas alltid, kul att just du tar dig tid!♫♪♫

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin