lördag 28 januari 2012

Tankar kring: Att det finns en mening med allt, eller?





Finns det verkligen det? En mening med precis allt som sker? Att varje människa på vår jord har ett förutbestämt öde skrivet någonstans i stjärnorna? Att det är en del av den stora planen, designen? 
Jag undrar det jag. I dag är jag en tvivlare och ibland måste jag få tvivla. Det betyder inte att jag har grävt ner mig på något vis eller mår dåligt men just nu tänker jag mycket. Jag har funderat många gånger förr på varför vissa utsätts för mer prövningar, mer lidande än andra? Varför just en viss människa  får en större ryggsäck att bära än andra och att andra glider fram genom livet. Visst mycket har med positiv livssyn att göra, att se möjligheterna i stället för svårigheterna men att betrakta det här objektivt är så oerhört svårt. 

Lidande är ju olika beroende på vad litteraturen beskriver det som, det kan vara fysiskt, psykiskt, existensiellt, allt beror på vinklingen och tolkningen, på det objektiva eller det subjektiva hos tolkaren. Det som du och jag uppfattar som lidande, behöver inte vara lidande hos den tredje personen. Det här är svårt och jag räknar inte med många kommentarer men jag undrar så hur ni andra ser på mina tankar i dag? Det finns inte några korrekta svar, inte något som är rätt eller fel, svart eller vitt.

Trevlig helg önskar jag från filosofins gränsland!

4 kommentarer:

  1. Jag tror att det finns en förutbestämd plan, det är vi själva som sätter planen innan vi föds, däremot är inte varenda liten detalj planerad. Det stora livsmönstret är planlagt men inte vilken tröja jag tar på mig idag, inte vilken linje jag väljer på gymnasiet osv...

    Det finns ju även de väsen i vårt universum som försöker motarbeta "planen". Om någon dör tragiskt i en bilolycka så tror inte jag att det nödvändigtvis är "Gud" som tar hem personen tidigare, det kan lika gärna vara den lille djävulen som skickar hem personen....

    Nu tror jag inte så benhårt på den kristna tron, men tog till den för att enklast beskriva hur jag tror...

    Som du skriver, det finns nog lika många "sanningar" som antalet personer, ingen är mer sann än den andra, eller mer fel...

    SvaraRadera
  2. Hej raraste Nettan,

    Tack för din värmande hälsning!

    Jag funderar också ibland på hur saker och ting hänger ihop i våra liv. Jag vill tro att det är en kombination av egna val, tillfälle och något vi inte styr över.

    Jag tror prövningar uppfattas olika i olika kulturer, religioner och beroende på var man befinner sig geografiskt. Det är ett stort men intressant och viktigt ämne.

    Tack för tänkvärda ord!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Det är svårt det där Nettan. En del av mig vill tro att allt har en mening, även de hårda, smärtsamma och svåra stunderna men ibland är det svårt. Som när min lillebror dog. Eller min bästa väninna. I de stunderna är det svårt att se att det ska finnas en mening med det som sker.

    På något vis känns det som jag har hittat min väg. Jag kan inte påverka eller veta något om vad som sker efter döden. Därmot kan jag påverka den jag vill vara och det liv jag vill leva. Här och nu. Och det är väl det jag försöker att leva efter helt enkelt.

    Ta hand om dig vännen!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  4. Hej, tittar förbi här bara och lägger mig i diskussionen.
    Jag tror inte att vårt öde är förbestämt, jag tror att man kan påverka sin framtid/sitt liv själv.

    SvaraRadera

En rad eller två uppskattas alltid, kul att just du tar dig tid!♫♪♫

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin