lördag 7 januari 2012

En vanlig januarilördag





Vardagen väntar runt hörnet, trettonhelgen ligger bakom oss, vårterminen börjar om bara några dagar och sen rullar vardagen på igen. Jobb, skola och aktiviteter blandat till en skön mix. I går kväll däremot middag med fina vänner, busiga barn som var ute sent på kvällen och busade. Efter middagen nervarvning i soffan, filmen med Helen Bonham Carter som barnboksförfattarinnan Enid Blyton.





Enid skrev ca 750 böcker under sin livstid. Ett gott bokminne är en regnig sommardag i vår gamla sommarstuga när jag 9 år gammal möter fem-gänget för första gången. Här hemma lyssnas det på skiva i bland och då är det Fem på äventyr som gäller. Jag väntar med spänning på att barnen ska upptäcka fler av hennes böcker! Kommer ni i håg dem?


Årets första



Här hemma förgyller årets första tulpanbukett fönsterbrädan, ute i dag har det ömsom snöat, ömsom regnat och däremellan varit grått, grått, grått. Pratade med min pappa tidigare idag och de hade blå himmel och några minusgrader, de får gärna skicka det finvädret till södra Skåne. Mannen och jag började med en liten morgonpromenad till bageriet och hela familjen njöt av mysfrukost och sådant är ljuvligt när jag har ledig helg! Jag har ju äntligen landat ordentligt i vårt nya boende och nu känner jag att det känns ok, ordning och reda har gjort det lättare för mig att acceptera och börja trivas i stället. Nu ser jag fram emot att röja upp uteplatserna och skapa gröna oaser både på fram och baksidan. Längtar verkligen efter att plantera blommor och göra fint!



När jag trivs, tycker jag som de flesta av er redan vet om, att pyssla i köket, att testa nya recept, göra egna kort och annat pyssel. Dagens familjepyssel som verkligen engagerade hela familjen var bakandet av kakorna ovan, hela familjen var engagerad i att spritsa ut försök till runda femkronor med chokladsmet och det var inte det lättaste med budgetvarianten av sprits (note to self, skaffa bättre bakgrejor när du ska baka kakor!), sen åkte plåt på plåt in i ugnen i tio minuter och Wille och Nea höll koll på tiden. Vi var lata och smälte chokladen i mikron, (inget vi gör nästa gång heller, det blir inte bra). Sen skulle alla matcha i hop de olika kakorna med varandra och ja inte blev de perfekt runda som på fotot i kokboken men de blev goda i varje fall!

Nu rundar vi av lördagen med en bra film i TV-soffan, bus med barnen och i morgon väntar en härlig söndag!

2 kommentarer:

  1. Vilket härligt inlägg Nettan! Jag tycker kakorna ser jättefina ut, som Macrones nästan. Det är trevligt att baka och pyssla ihop.

    Enid Blyton kommer jag absolut ihåg. Läste flera av böckerna. Tänk att hon skrev 750 böcker!

    Ha en söndag!

    Stor kram

    SvaraRadera
  2. Lotta:

    Jo kakorna blev nästan som Macarones men de var rätt lätta att göra (förutsatt att man har rätt grejor att baka med) och de var grymt goda till vaniljglass.
    Kramar

    SvaraRadera

En rad eller två uppskattas alltid, kul att just du tar dig tid!♫♪♫

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin