torsdag 5 januari 2012

Störst av allt är Kärleken




Ute fortsätter det att blåsa, även om det inte längre stormar så blåser det så att vinden verkligen viner runt husknuten och fönstren skallrar. I brist på bra litteratur i går hamnade jag via en länk hos Lotta - Min plats i solen i en annan fotoblogg jag fastnade för alla fina bilder. De som ingår i dagens inlägg har jag hittat här

Om Kärlek

Kärlek kan innefatta så otroligt mycket, alltifrån kärlek som är platonisk, kärleken mellan goda vänner,  den rena skära skarpa kärleken som spänner över allt. Kärleken till barnen som ger så mycket glädje i livet, kärlek till ens partner, älskade man, som är mer än bara ens käraste, utan dessutom den bästa vän jag kan ha, som jag kan dela tankar, drömmar och hopp med.

Men kärlek kan även vara till naturen som till exempel min kärlek till havet. En passion som funnits i många år, att få promenera på en sandstrand samtidigt som vågorna rullar in, är som balsam för själen.



Likadant är det att få promenera i en tyst skog, med grön mossa under fötterna och stilla sus i trädens kronor. Hos mig är kärleken till det skrivna ordet total, det finns inte en dag sedan jag lärde mig att läsa som jag inte har läst. Är jag ledig kan jag lätt krypa upp i soffan under en skön filt tillsammans med en bra bok. Sedan är ju så att vissa böcker är lättare att läsa än andra, vissa böcker ger näring till själen medan andra ger näring till hjärnan men oavsett genre är böcker det ultimata tidsfördrivet en regnig och stormig kväll.



Barns kärlek kan jag inte ta för given, den måste arbetas med dagligen. Att vara närvarande och kärleksfull som förälder ligger mig varmt om hjärtat och mina barn betyder allt för mig, utan deras kärlek är jag inte hel. 
Att ge dem av min oändliga kärlek känns som om att ge dem bra förutsättningar för framtiden för de vet att jag älskar dem, innerligt och att de alltid kan komma hem.




Familjens kärlek till husdjur är också en kärlek som bör nämnas. Här hemma finns två ljuvliga (och vissa morgnar mindre  ljuvliga) pälsbollar, Nu är det länge sedan de var små kattungar som for runt på golvet men minnet finns där. Oavsett vilket husdjur man har så finns det kärlek för de små liven, de blir en del av ens familj. 



Sen finns kärleken till vänskapen till syskon, till släkten och inte minst till vänner. Ibland kan band skapas där det inte var möjligt och band som borde vara naturliga kan brista.Så är det här i livet. En klok vän är den som inte håller fast, men som ändå vet sin egen betydelse. Vänskap är viktigt, lika viktig som kärleken.   Många vänner finns det, men de som står ens hjärta närmast vet att det som är viktigt är att kunna ta upp tråden där den slutade sist, att ett skratt är gott att dela och att veta att vännen finns där ute. Jag är lyckligt lottad.

Sen finns den där kärleken till livskamraten, den bästa vännen som man kan dela allt med, som
kan skapa både frustration och glädje inom loppet av några minuter och som känner en lika bra som man känner sig själv. Den man som jag vill åldras med som gör mig lycklig. Så med andra ord störst av allt är kärleken!



3 kommentarer:

  1. Vi har alldeles för få ord i svenskan som uttrycker kärlek.....det finns tex fyra i grekiskan

    SvaraRadera
  2. Vad underbart fint du skriver Nettan!!

    Precis vad jag behövde läsa just nu.

    Tack!

    Love till dig!

    SvaraRadera
  3. Ninja:

    Ja kärlek är stort och jag håller med, vi har för få ord i svenskan!

    Lotta;
    Tack vännen, kul att jag kunde ge dig en sådan gåva!

    SvaraRadera

En rad eller två uppskattas alltid, kul att just du tar dig tid!♫♪♫

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin