onsdag 4 januari 2012

En drygt 25-årig kärlekshistoria




För drygt 25 år sedan besökte jag den där vackra nationen i väster, och en livslång relation tog sin början. Jag har nog aldrig nämnt min passion för Storbritannien tidigare här i bloggen men nu är det dags. Givetvis har jag precis som många andra följt stora brittiska kostymdramaserier som visats på TV, men jag har också under de här 25 åren besökt både England, Skottland och Wales (Skottland och Wales när jag jobbade på Arlanda och enbart i jobbärenden, inget kul!) Men London har alltid varit kul. Allt tog sin början i slutet av 80-talet då jag tillbringade 4 veckor i kuststaden Torquay i Devon (Sydvästra England).





Som många andra studenter så var det en språkresa för att bättra på min engelska. London fanns givetvis med men jag var mer fascinerad av den vackra landsbygden och de utflykter vi gjorde under våra veckor där. Bland annat en utflykt till Dartmoor och även till katedralen i Exeter. Jag hoppas på att någon gång kunna åka dit igen!




Min absoluta favoritplats är dock London, det finns många städer men inget är som London en ljum vårkväll (om vi bortser från Paris då).


Bild hämtad här

Precis som många andra har jag följt serien Downton Abbey, och de miljöerna får mig att längta i väg ännu mer. Givetvis blev jag glad när jag läste att en tredje säsong av serien ska spelas in, underbart och om jag får abstinens i väntan på säsong 3 får jag se till att se om serien!



Även när det gäller litteratur står engelska författare högt på min lista över det som jag läser och givetvis finns de gamla klassikerna där men även de nya deckarförfattarna har smugit sig in med tiden. Men de kan aldrig tävla med Jane Austen, där har vi böcker som tål att läsas om och om igen! Någon gång kanske jag får tillfälle att besöka hennes hem.

Bilden hör hemma här

Jag vet att det finns fler där ute som gillar Storbritannien, vilka platser är era favoriter?

2 kommentarer:

  1. Åh Nettan, nu sitter jag här med ett enda stort leende på läpparna av att ha läst om din kärlekssaga med de brittiska öarna. Leende för jag käner din kärlek genom varenda rad och bild men också leende för att jag, som du vet, delar din kärlek. :)

    Min kärlekshistoria började då jag var 11 år och min mamma tog med mig till London för första gången. Kärlek vid första ögonkastet både i London, landet, människorna, kulturen etc. Sedan det där första mötet har det varit en strid ström av besök till öriket. Semesterresor med familjemedlemmar, kompisar, maken och nu också döttrarna, två språkresor (två år i rad) till Eastbourne och en runda som au-pair i London. En del av mitt hjärta kommer alltid vara kvar i Storbritannien. Det är mitt andra hem och är inte bara en plats där många av mina vänner bor utan också en plats där många minnen finns.

    London är min absoluta favorit. Den är färgstark, pulserande och har ett stort varmt hjärta. Men engelska sydkusten tar också andan ur mig. Eastbourne, Hastings, Brighton och Bournemouth. Alla otroligt vackra och speciella platser. Och Yorkshire. Vilda och härliga Yokshire. Cornwall... Listan kan bli så lång.

    Visst är det en fantastisk kärlekssaga vi delar till detta örike Nettan och vem vet,en dagkanske vi springer på varandra där. :)

    Tack för ett härligt inlägg!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Lotta: Ja kanske finns det en mening i att vi ska träffas över en kopp te i London. Å vad jag längtar efter ett äventyr där!

    Kram

    SvaraRadera

En rad eller två uppskattas alltid, kul att just du tar dig tid!♫♪♫

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin