fredag 6 januari 2012

Om månaders betydelse

2012 ska bli ett år då jag tar itu med mitt skrivande, och jag påbörjar således projekt månad. Månader kan ju associeras med olika upplevelser, händelser, aktiviteter med mera. Att då en gång per månad skriva ett inlägg om vad månaden betyder, vilka känslor som gömmer sig, tankar och funderingar känns som en rolig skrivutmaning. Så nu kör vi om ni är fler som vill haka på så är det bara kul! Berätta, vad betyder januari för dig?





Januari

Årets första månad, allt känns fräscht, vitt, orört, krispigt, kallt. Skidor, pulka, snö, varm choklad, apelsiner. Rosiga barnkinder efter timmar ute i snön. Mina drömmars januari utspelar sig på landet, med massor av snö, skidåkning, långa  promenader i snöiga spår. Träd som glimmar av rimfrost. En öppen spis med sprakande brasa, en bra bok, en filt och en kopp med te.

Januari är en månad där allt börjar om, allt får en nystart. Visst är årets första månad speciell, visst är det magiskt då det nya året tar sin början.  Men sen då? Långsamt övergår det från nytt och fräscht till att bli vanligt och hemtamt. Vardagen börjar ju för många när jullovet och ledigheterna i samband med helgerna tar slut och helt plötsligt är vardagen där, julen städas ut, adventsljusen packas ned och det är med blandade känslor som adventsljus plockas undan här hemma och det känns tomt i fönstren när de skimrande ljusen släcks och inte återkommer förrän i slutet av november.

Januari är också en månad som jag associerar med väntan, för drygt 8 år sedan väntade jag våra tvillingar och jag minns januari 2004 som en månad präglad av väntan på något stort, så för mina barn är det en månad fylld av väntan på födelsedagen.

Känslan kring januari är glädje, lugn och harmoni, en tid på året då jag återhämtar och verkligen  laddar mina batterier. Njuter av krispiga tulpaner, ljus i massor för att lysa upp i vintermörkret! Snölyktor, varm choklad tillsammans med barnen efter att ha åkt pulka i timmar.

Hur är din januari? Vilken är din känsla av årets första månad?


Bild hämtad här


1 kommentar:

  1. Jag älskar snön när den kommer, men nu är det lite blandade känslor då jag nästan tycker att den kan bli väck nu när det är en bra bit in januari. Fast lite pulkaåkning hade ju varit kul=)

    SvaraRadera

En rad eller två uppskattas alltid, kul att just du tar dig tid!♫♪♫

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin