lördag 28 februari 2009

Ljuva lördagsmornar

Helgmorgon

Vaknar tidigt av solen som lyser i mitt ansikte, resten av familjen snusar gott men jag har svårt att somna om, tycker om tidiga mornar när det är tyst i huset och jag är ledig. Vänder mig på sidan och betraktar det ljusa knyte (som numera är en rätt så lång kille) som sover brevid mig, vet att han var upp sent igår och sover som en utslagen mellan mig och mannen, trygg i sina drömmar, gosehunden tätt intill huvudet. Jag stryker honom över kinden och hör hur fåglarna kvittrar, och snart är det vår igen. Dagarna har redan blivit märkbart längre, morgonarna ljusare. Jag smyger upp utan att väcka någon, går ner i köket och öppnar dörren på glänt, två gråsparvar sitter på trappan, väntar på brödsmulor när jag tömmer brödkorgen från igår. Startar torktumlaren och tvättmaskinen, plockar undan från igår, diskar några glas samtigt som jag smälter lite smör och värmer mjölk till degvätska. Sätter degen till goda frukostbullar.
Som jag ska bjuda resten av familjen på när de vaknar.

I trappan hör jag ett av barnen komma smygande, in i köket kommer liten dotter med sömn i ögonen som sätter sig på pallen, kikar på degen som jäser och hjälper till att duka frukostbordet. Vi häller upp juicen i kannan, plockar fram yoghurt, fil, mäter upp havregryn till gröt. En efter en kommer familjen ner i köket, lockade av dofterna av en lördagsfrukost. Jag vet att detta är uppskattat.



Bilder från vårt frukostbord en lördag i februari, innan dagen börjat på allvar

Nettan

2 kommentarer:

  1. Tack för igår!
    Underbar fisksoppa, gott bröd, gott vin och trevligt sällskap.
    Det var skönt att få landa hos er några timmar efter dagens aktiviteter (du vet vad...) och samla tankarna.
    Även vi sov länge idag. Nu väntar middag hos grannarna i eftermiddag och sen tar vi bilen söderut till melodifestivalen i nya arenan i Malmö! Ska bli jättekul!
    Hälsa familjen
    Kram L & P

    SvaraRadera
  2. Mysig start på helgen!

    Tack för tipset om laktos"medicinen"! Ska inom apoteket på måndag och ordna sådana för att testa!

    *kram*

    SvaraRadera

En rad eller två uppskattas alltid, kul att just du tar dig tid!♫♪♫

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin