lördag 10 januari 2009

Lördagskväll i mitt kök

I mitt kök samsas doften av nybakat (Morotskaka á la Leila) med kvällens middag, morötter och purjo hackas grovt, den gula löken klyftas och fräses med fänkålsfrön.... jag njuter av att pyssla i mitt kök en lördagskväll som denna.
Vårt kök är precis som resten av huset ett stort rymligt rum, ett lantkök. Från början däremot i detta gamla hus, var det så att köket förmodligen låg i källaren och hade en mathiss upp till boendeytan. Det som idag är vårt kök är två rum som någon gång under decenniernas gång har slagits samman till dagens yta. De vi hyr av renoverade det för länge sen. I varje fall har jag två fönster, ett i söderläge och ett som vetter åt samma håll som fönstret i arbetsrummet.

Framför de båda fönstren finns arbetsbänkar och ytan är fantastisk. Den gör det möjligt med vacker utsikt för barnen när de ritar. De är perfekta att duka upp buffén på (vi testade det förra året vid sonens konfirmation), vi kan om vi vill ställa upp hela vårt slagbord, det rymmer då 12 personer som inte behöver trängas med varandra.





Från det ena till det andra, ni som sett filmen Australia? Vad har ni för tankar kring filmen ifråga?
Funderar på att muta maken med massor av god mat så att vi snart bokar in ett besök på någon bio i Lund inom kort. Är så sugen på att se filmen Australia!



3 kommentarer:

  1. Visst är det skönt att ha ett rymligt kök. Vi slog ut en vägg för att få stor yta.
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Härligt med avspänd tid i köket. Kakan ser väldigt god ut. Trevlig fortsättning på helgen.

    SvaraRadera
  3. Jag tyckte att filmen var jättebra, och till och med enda karln som var med i sällskapet var tvungen att erkänna att den var BRA!

    SvaraRadera

En rad eller två uppskattas alltid, kul att just du tar dig tid!♫♪♫

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin