söndag 11 januari 2009

Every moment counts

...varje ögonblick räknas, varje sekund är oumbärlig. Att finna glädje i det svåra, att veta att vad man än gör så är det värdefullt just här och nu.






I mitt jobb har jag förmånen att se det värdefulla i ögonblicken, ett leende, ett skratt eller en tår som sakta rinner nerför en fårad kind, en anhörig som förtvivlar i ett av de ögonblick som en människa fruktar mest. Glädjen hos anhöriga när allt går bra som det oftast gör, de första stapplande stegen efter något som varit omöjligt, eller det sista andetaget hos någon som fullföljt sitt liv, sina ögonblick.
Som förälder och mamma till tre har jag också försökt att bevara det tankesättet när vardagen spelar med sina tuffa tag, mellan lämningar, hämtningar, och aktiviteter, då vi möter sjukdom och feber hos de små så är fortfarande varje ögonblick viktigt.

Att finna det värdefulla i varje ögonblick är för mig centralt även om den grå vardagen kan få min själ att krympa och att jag fryser när jag befinner mig i ett kallt klimat. Men just den där instinkten eller medvetenheten om att "varje ögonblick räknas" gör att jag kan lyfta på huvudet och ta nya tag, fokusera och tänka att ok nu blev det inte som jag tänkt mig, ... men om vi gör så här i stället... ofta så kan en ny vinkel skapa nya förutsättningar, att hjälpa till att se saker och ting ur ett annat perspektiv.


I dag har dagen varit fylld av "ögonblick som räknas", ett av dem under den promenad som vi unnade oss maken och jag, en chans att få prata utan små öron som lyssnar, en chans att i lugn och ro få ägna oss åt varandras tankar. Vi tycker båda två om att vara ute i naturen, att gå i skog och mark, längs med obekanta stigar, längs med stranden där vågorna frusit till is. Så idag har vi fångat dagen och tagit tillvara på ögonblicken.




Nu väntar en lugn söndagskväll med förberedelser inför en hektisk vecka. Massor på min fina att-göra-lista inför fredagens event, rum som ska städas, saker som ska handlas, mat som ska lagas och inte att förglömma den sista uppgiften i skolan som ska genomföras tidigt på tisdag morgon. Med önskan om en skön vecka 3


2 kommentarer:

  1. Så skulle jag vilja kunna resonera i högre grad. Inte stressa fram i livet utan ta de små sakerna som glädjestunder. Det är så lätt att de drunknar i en ständig frustration.

    Och så måste jag få säga det igen - jag är helt förälskad i din snygga layout och estetiska bilder på bloggen! Får mig att sträcka mig efter kameran;-)

    Kram

    SvaraRadera
  2. Man får hitta ögonblicken..igår var en sådan dag med dottern..idag har vi bara städat och röjt.
    Kram Lotta

    SvaraRadera

En rad eller två uppskattas alltid, kul att just du tar dig tid!♫♪♫

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin