tisdag 27 augusti 2013

På en ledig tisdag...


... så där den första vardagsveckan kan en sån som jag hinna med mycket i stället för att ligga på soffan och pilla navelludd och fundera på vad jag egentligen borde göra. Dagen började med tvätt och städ och som vanligt så morrade jag över sakernas tillstånd i tvättstugan, funderade på att köpa och placera dit Batras bok "den som inte tar bort luddet ska dö!" för återigen så var det inte städat... men nu är det! :)

Annat man kan göra en ledig tisdag det är att lämna in trotjänaren till cykel på reparation och komma tillbaka och få höra att det går ju att cykla på den men... den behöver ny växelvajer, och nytt framhjul och och och... samtidigt så trillade jag över sötaste dotterns "nya" cykel, så jag har i varje fall gjort ett barns tisdag här hemma. Efter att ha hämtat den numera enväxlade  cykeln (och det var inte den lättaste eller trögaste växeln som var i) trampade jag ut på landet till barnens skola och så cyklade vi hem tillsammans, imorgon testar vi skolbussen om den kan leverera barnen in till byn? Förhoppningsvis får jag hem barnen någorlunda i tid för onsdagsaktiviteterna.



Mer då? Jo man kan baka sjukt goda äppelmuffins eftersom jag från Värmland plockade med mig hem ungefär 3,5 kg äpplen, och de är så där goda att baka på och att äta också givetvis, så idag blev det äppelmuffins med knaprig skorpa, eget hittepårecept. Nyfiken?



Börja med att skala och skiva 3 äpplen tunt, stek dem mjuka i smör tillsammans med kanel och socker. Vispa sedan 2 ägg och 1½ dl socker, 2 tsk vaniljsocker, vitt och poröst. Smält 100 gr smör, tillsätt 2 dl mjölk, rör ner det i ägg och sockerblandningen. Blanda 4 dl vetemjöl, 2 tsk bakpulver och en nypa salt, rör ner i äggsmeten. Tillsätt de stekta äpplena i smeten och fyll formarna till 2/3.
Blanda sedan 1,5 dl vetemjöl, 1 dl socker, och 75 gr  smör och strö ovanpå muffinsen. Grädda i 175 grader ca 20 minuter, njut med en klick vaniljsås/visp... onyttigt ja visst, men man kan alltid ta en extra tur med cykeln efteråt! Eller göra som min goda vän Lotta flytta lite möbler!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En rad eller två uppskattas alltid, kul att just du tar dig tid!♫♪♫

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin