måndag 26 augusti 2013

Värmland tur och retur

Det har varit några tuffa dygn men nu är sonen åter igen på plats i Arvika för ett års studier på Musikhögskolan Ingesund. Det är sanslöst vackert där uppe, sjöar och skogar som inte finns i Skåne! Vi började turen med att vittja kräftor tillsammans med min bror och pappa, tyvärr följde inte kameran med ut på sjön men det var magiskt. William var först lite rädd då det handlade om en eka och vatten, men det släppte när han såg hur dimslöjorna dansade i månens sken över spegelblankt vatten, och kräftor, jodå det blev en del även om jag vet att min käre far ville ha många fler än de som fanns i burarna.


Grilla över öppen eld, tja det är en av de saker min bror är bra på!



På den stora flyttdagen passade vi på att gå på loppis och IKEA, det sonen sparade in på att gå på loppis kan man lugnt säga att han spenderade på IKEA men det blev så fint i hans lägenhet i Arvika.



Medan de andra hämtade saker på loppisen passade jag på att gå runt i pappas trädgård. Hemma hos honom växer tre meter höga solrosor, så galet vackra och så den vackraste av dem alla, Dahlian som är så förtjusande.
Efter min runda i trädgården förberedde vi oss för vidare färd mot Arvika, släp lastades och vidare mot IKEA i Karlstad. Som tur var vi några som kunde hjälpa sonen att flytta in och min pappa är ju hejare med verktyg och fick upp det som behövdes få upp.


Utsikten från sonens balkong, och om några månader har han sjöutsikt över Glafsfjorden. Mysigt! Jag minns fortfarande känslan av att flytta hemifrån den första gången och jag tror att sonen känner likadant!

I går så styrde vi bilen hem genom vårt vackra land, och vilka platser det finns. Helt otroligt. Först stannade vi dock hos min lillebror och hans familj, passade på att få några kramar av min fina svägerska och av min underbara och goa brorson som hade massor att visa oss i sin trädgård. På vägen hem fastnade vi vid Ö. Laxsjön, så ljuvligt att barnen funderade på att bada, men det fanns det inte tid till. 




Vi åkte vidare över Askersund ner mot E4:an och fastnade vid Stora Hammarsundet. Dottern var ju bara tvungen att hålla bron på plats för den kan ju trilla ner eller?
Det är något med broar som fascinerar mig, men jag har inte kommit fram till vad det är ännu, men jag funderar vidare!


Nästa stopp på vägen hem blev Brahehus, en ruin efter ett gammalt lustslott alldeles utanför Ödeshög, en ruin som eldhärjades på 1700-talet men som hade de gamla tyska borgarna som förebild då den byggdes, givetvis kunde jag inte låta bli att fotografera för utsikten över Visingsö är underbar, och sen kunde inte galna familjen låta bli att hitta på hyss men denna gång bakom lås och bom!




Efter den bensträckaren körde vi ner till Gränna, tyvärr var all polkagristillverkningen stängd för dagen, vilket var tur både för tänder och föräldrar. Någon gång ska vi stanna till och kolla på tillverkningen men inte denna gång. Vi hade däremot stannat till för mat och om ni någon gång kör förbi Gränna på E4:an och tänker att ni snart måste stanna för mat, kör då inom Gränna och besök ett grillkök som serverar det mesta, det heter Mac Andrée och serverar allt mellan himmel och jord, och deras pizza hade nog den sprödaste botten och fräschaste råvaror någonsin. Restaurangen drivs av familjen och var oerhört barnvänlig med söta kaniner och charmiga kattungar i en en trädgård på baksidan, så vi har nog hittat ett stamställe med bra mat på våra turer till och från Värmland i fortsättningen.




Så nu var bilderna slut för denna gång, över 130 mil i bil på en helg det är en del det. Här hemma är det återigen vardag, barnen går i skolan och läxorna lär trilla in denna vecka, mannen jobbar hårt och jag, tja jag jobbar två kvällar och ägnar resten av veckan åt att förbereda inför den egna skolstarten på måndag. Så nu ska jag njuta av veckan och förbereda inför vår bröllopsdag som infaller till helgen!

Kram

2 kommentarer:

  1. ÅÅÅ så nu är han där.
    Hoppas att han ska trivas toppen.
    Värmland ja, så vackert.
    DU måste sakna det det ibland. Skåne är ju vackert, men olikt Värmland.
    Antar att ni åker upp och hälsar på ibland.
    Ja, Gränna är fint, och hela E-4:an som går där. Måste vara den finaste delen av hela den vägen.
    Hoppas nu att ni landar i er nya tillvaro.
    Kramar!!

    SvaraRadera
  2. Vilka härliga bilder du bjuder på och kryddade med humor och intressant text. Visst är det en speciell känsla av att flytta hemifrån för första gången. Önskar sonen lycka till. Kram

    SvaraRadera

En rad eller två uppskattas alltid, kul att just du tar dig tid!♫♪♫

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin