onsdag 14 augusti 2013

Jag vägrar...

... inse att sommaren onekligen går mot sitt slut. I dag har det regnat och åskat om vartannat så fönstren har skallrat. Och eftersom vädret är så urbota trist passade jag på att göra en hel del av de där sakerna jag tenderar att skjuta upp.



Städa tycker jag är tråkigt i normala fall och ännu tråkigare är det om det är underbart sommarväder ute men eftersom sommaren idag lyser med sin frånvaro så kör jag grovrengöring av skåp och skafferier, något som jag hoppade över i vårstädningen och usch jag skäms när jag säger att vi verkligen lever i ett slit och slängsamhälle. Vi handlar lasangeplattor som används en eller två gånger och sedan hinner passera bäst föredatum med gott mått innan man blir sugen på lasange igen. Jag skäms men jag har haft ohyra i ett skåp för länge sedan så jag har mani på att hålla efter för det var det äckligaste jag varit med om, någonsin! Urk! Däremot ska den här hösten gå i eftertänksamhetens tecken, mer återanvändning, mer ekologiska produkter och ingen hamstring av onödiga konserver och mjöler. För vid nästa rengöring ska svinnet minimeras.



Eftersom jag varit så i gång här hemma har jag givetvis haft några rundor i tvättstugan också med underbart ren och väldoftande tvätt men jag säger bara en sak jag tycker det är galet ocharmigt att dela tvättstuga med 13 andra familjer, för alltid när jag ska tvätta får jag börja med att städa efter någon annan, kladdiga tvättmedelsfack är äckligt precis som gammalt ludd i torktumlarfiltret och smutsigt golv. Jag tränar på min ödmjukhet och städar både före och efter mitt eget pass för jag skulle skämmas över att lämna över en smutsig tvättstuga till den som kommer efter mig. Inombords morrar jag och funderar över hur jag ska formulera mig men jag vill inte sjunka så lågt att jag sätter upp en lapp, jag vill inte! Men det känns så trist för det är en fin tvättstuga med bra maskiner... Nåja nog muttrat...

Annars fortsätter semesterlunken här hemma och vi förbereder inför skolstart, flytt och höst. Så när hösten väl hittar hit är den välkommen och jag kommer omfamna den, gå ännu längre promenader och hoppa i höstlöven tillsammans med barnen!


4 kommentarer:

  1. Här har det jobbats, men det har onekligen varit städ- och tvättväder idag! Eller mysa ner sig i soffan med en bok och en kopp te:)

    Usch ja, det är så tråkigt när folk inte kan städa undan efter sig i utrymmen som används av många! Ungefär som i köket på jobbet ... klart att man kan få bli irriterad!

    Önskar er en bra flytt för sonen!

    Ha det fint!
    Kram
    Suz

    SvaraRadera
  2. Dubbelregnbåge. :D Det är tråkigt att storstäda, men urtrist att städa andras skit. De borde skämmas. Det känns verkligen att vi går in i ett nytt skede. Både när det gäller vädret och allt annat omkring. Kram

    SvaraRadera
  3. Kan tycka att det är skönt med nån sån dag ibland. Man känner sig ju så nöjd sen. Men förstår att det är trist när folk inte kan städa efter sig.
    Du får jättegärna höra av dig när ni är i Arvika om du har tid och lust.
    Kram.

    SvaraRadera
  4. Det känns som vi valde helt rätt dag för vår lilla träff för sedan dess har inte sommarvädret varit alltför muntert. Regn och åska i mängder och en kyla i luften som helt klart är ett tecken på att hösten är på väg. Idag har vi haft solsken och fint och det känns som det gäller att njuta av de där sista sensommardagarna nu. Krama ur det sista.

    Trist med en tvättstuga som inte alla sköter. Det blir så mycket bättre om alla hjälps åt.

    Jag tycker regniga dagar kan vara rätt sköna på det viset, att man kan göra lite av det där som man har skjutit framför sig. Jag brukar lyssna på en ljudbok samtidigt så blir det lite roligare att röja och rensa. Och är boken riktigt spännande blir det extra rent för då vill jag inte sluta. ;)

    Varm kram

    SvaraRadera

En rad eller två uppskattas alltid, kul att just du tar dig tid!♫♪♫

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin