fredag 30 augusti 2013

200-års jubileum



1813 kom den första utgivningen av Jane Austens Stolthet och Fördom, nu 200 år senare finns en nyöversättning. Boken utgavs översatt på svenska gavs ut för första gången 1920. Jag har läst den både på engelska, och svenska, flera gånger men det är spännande att nu läsa några sidor varje dag ur nyöversättningen och återuppleva historien ännu en gång.

Eftersom jag är en bokslukare och Jane Austen är en av mina favoritförfattare så finns givetvis nyutgåvans översättning här hemma, sedan tidigare finns både Förnuft och Känsla samt Mansfield Park i min klassikerhylla utav samma författare. Det finns inget bättre än att en grå och lite trist morgon krypa i hop i soffhörnet med en klassiker, en mugg te och vackra cello adagios på spotify. Det är skönt att läsa gamla klassiker, gamla bekanta som aldrig sviker och aldrig sårar. Som gör att verkligheten försvinner några timmar.

Sedan gör det ju inget heller att det finns fantastiska filmatiseringar av alla Jane Austens verk, och att det nu görs en filmatisering av P. D James bok När döden kom till Pemberly,som tar vid några år efter Stolthet och Fördom. Det ska bli intressant att se hur de får till det i den filmatiseringen, britterna är ju mästare på sådana kostymdraman. Den ska sändas 2013-2014 så vi får väl se när den hittar till Sverige och någon av våra kanaler?

Har du någon klassiker favorit? Vilken i så fall och av vem?

1 kommentar:

  1. Njutning! Jag håller med dig. Så härligt att få läsa, med en kopp te och gärna i soffan. Tänk vilken bra möbel soffan är. Vad gjorde jag utan den ;)

    Jag har flera favoriter, vet inte om de räknas till klassiker men håller helt med dig om Jane Austen, underbar läsning!

    KRAM, ha en skön helg Nettan!

    Lotta

    SvaraRadera

En rad eller två uppskattas alltid, kul att just du tar dig tid!♫♪♫

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin