lördag 17 november 2012

Finlördag

Myslördag med familjen, en bra bok , yatzy med barnen och sist men inte minst Downton Abbey. Men först av allt, några av er minns kanske mina funderingar kring att utmana mig själv i köket, och så här mellan middag och Downton Abbey kan jag avslöja att jag lyckades göra en supersmarrig portvissky. Tidigare i år har jag ju testat att göra gräddsås från grunden och bearnaisesås från grunden med varierande resultat. Men som sagt i går hackades grönsaker och det reducerades och slutresultatet blev underbart gott! Så i dag blev det matlördag här hemma, och om recept önskas är det bara att säga till! ;-)






Photo: Bordet dukat...
Bord duka dig!

Och för första gången testade vi att laga oxfilé planerar att bjuda på det någon gång och då är det ju bra att ha testat det innan, det blev mycket gott.

Photo: Vi testlagar filé med portvinssky potatisgratäng, sparris och andra goda tillbehör!

Annars har det varit en avkopplande ledig lördag, lite hemmafix, släktforskning, tvätt och massor med snack med pappa/morfar. I morgon däremot väntar till barnens förtjusning Bowling och lite annat skoj!

4 kommentarer:

  1. Smart att provlaga först. Och jag tar gärna emot ett gott såsrecept. :)

    SvaraRadera
  2. Härlig lördag Nettan, och fin söndag också med bowling!

    Jag älskar att laga mat när jag väl tar mig den tiden. Det ser gott ut och jag kan tänka mig de härliga dofterna som spred sig i ert kök...! Vad fint ni har det Nettan, det ser verkligen hemtrevligt och gemytligt ut!

    Tycker om att göra fix hemma. Tvätta, pyssla, ordna. Ha radion på kanske, ljudet av kaffebryggaren ;) Bara vara hemma helt enkelt.

    Stor kram!
    Lotta

    SvaraRadera
  3. Mmm, så gott det ser ut Nettan. Trots att jag har smällt i mig både scones och lussekatter här ikväll blir jag hur sugen som helst.

    Heja dig som utmanar dig själv i köket. Det är roligt att testa nya saker. Ibland går det åt skogen men då är det bara att testa igen och ibland blir det fullträff direkt och nya favoriter.

    Här blev det hjort igår och idag stekt falukorv och makaroner. Inga stordåd i köket men gott. :)

    Låter som ni har haft en riktigt mysig helg och bowling som är så kul. :)

    Ta hand om dig vännen och ha en fin start på veckan.♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  4. Det är verkligen roligt att laga mat. I lördags gjorde jag en svampsoppa, beef borgougnogne (stavning?), mos och sen Gino till dessert.
    SÅ gott.
    Att göra egna såser har jag också börjar prova, och ibland blir det gott. Har inte vågat mig på bea ännu, men jag vill.
    Mysigt matbord och kök hos dig.
    Kramar!!

    SvaraRadera

En rad eller två uppskattas alltid, kul att just du tar dig tid!♫♪♫

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin