måndag 26 november 2012

Lediga måndagar

De kan se mycket olika ut. Har jag jobbat hela helgen så blir det ofta en längre sovmorgon än vanligt, långsam frukost, lugn och ro med klassisk musik i bakgrunden, en bra bok att stoppa näsan i. Har jag varit ledig går jag oftast upp med familjen, ut på en snabb morgonpromenad. I dag är det måndag efter jobb så ni kan ju gissa vad jag valde när klockan var 06:30 i morse och det var beckmörkt ute samt mycket blåsigt?
Kan tillägga att kudden ropade inte, den skrek efter mig!

I går bar det ju av till Malmömässan, men eftersom Emporia har 6 timmars fri parkering till den 3/12 passade vi på att ställa bilen där och sen när utställningen stängde passade vi på att gå en runda där inne.  Tydligen körde de julskyltning redan igår och visst är det dags nu, full fart mot advent och jul. Tog lite foton igår inte de bästa kanske men med lite övning får jag kanske färdighet även i de där ögonblicksbilderna? Någon gång? Kanske?



Toppen på den stora av julgranskulor gjorda julgranen, för jag skymtade inte ett enda granbarr bland alla de där kulorna!







Skylten på Illums Bolighus lockade mig, men jag höll stenhårt i plånboken, inga nya julgranskulor förrän efter jul på rean... snål, näe varför betala det dubbla för något så snyggt när det oftast reas ut alldeles innan eller efter jul... Vi började på det övre planet, barnen och jag har ju varit där innan och Emporia är stort och enligt Wille kan man ju gå vilse där, så denna gången tog vi med mannen som aldrig varit där men som har ett lokal och orienteringssinne utan dess like. Så vi betade av planen systematiskt, skrattade åt tokigheter, konstiga affärer. Var inne på butiken Hollister och funderade på hur någon kunde hitta något i mörkret och barnen undrade varför alla pratade engelska där inne?

Vi vandrade vidare och jag insåg att det finns trevliga butiker som öppnar i december, så då får vi ta en tur dit, dottern och jag. Dottern som uttryckte att Emporia är följande " mamma det här är ett köpcentrum för tjejer, vi får lämna pappa hos Claes Ohlsson och Wille på teknikmagasinet!" Smart? Nja kanske?

Vi hittade överraskningar till den blivande nittonåringen i familjen, och hamnade slutligen på bottenplanet där mataffärerna finns, samt den engelska leksaksaffären Hamley's, så nu vet vi att de två övre är tjejvåningar, enligt man och son finns väsentligheterna längst ner. Vi gick förbi ett av de många caféer som finns och jag kunde inte låta bli att fota sötsakerna i disken. Vidare in på ICA för att handla lite tillbehör till kvällens middag och där hittade vi goda kardemummaknuter men de fick också stanna kvar på ICA.



Dagen i dag bjuder på fortsatt gråväder, adventspyssel, lussebullsbak, julsånger, tandläkarbesök och veckoplanering!

Kram och ha en härlig vecka!

4 kommentarer:

  1. Visst är det härligt att unna sig en härlig sov morgon ibland
    Vad sugen jag blev på köpenhamn ,mycket fina bilder
    Julgranskulor o pynt ska helt klart köpas efter jul,så gör även jag ,lika spännande varje år ,för man har glömt vad man köpte
    Ha en skön dag

    SvaraRadera
  2. Vad härligt med en äkta sovmorgon!
    Sådana är inte dumma.
    Vilken vacker gran där i KPH.
    Gillar sådant där överdådigt. Har väl blvit lätt amerikaniserad med åren :-)
    Absolut smart att köpa pynt EFTER jul!
    Ha en fortsatt bra måndag!
    Kram!!

    SvaraRadera
  3. Pynt efter jul, det gillas! Man kan verkligen fynda.

    Köpenhamn älskar jag! Har massor av fina och romantiska minnen också ;)

    Stor kram!
    Lotta

    SvaraRadera
  4. Hej tjejer! Kan tillägga att vi inte varit i Köpenhamn, utan i Malmö, en mil hemifrån har de öppnat ett stort toppmodernt köpcentrum där flera nya icke tidigare etablerade affärer i Sverige finns, bla just danska Illum, som jag gillar skarpt!

    Kram

    SvaraRadera

En rad eller två uppskattas alltid, kul att just du tar dig tid!♫♪♫

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin