söndag 25 november 2012

En tur till det förflutna

En kulen söndag, regnet trummar mot fönstret, det blir inte riktigt ljust ute utan det är grått, kallt och ruggigt. Har tillbringat större delen av helgen på jobbet, det har varit en helt ok arbetshelg men det var skönt att få söndagseftermiddagen ledigt och ägna mig åt mina familj i stället. Då gråvädret, kyla och blåst regerade bestämde vi oss för att ta en tur till sydligare breddgrader och ca 3000 år bakåt i tiden. Vi besökte utställningen om Tutankhamun som visas på Malmömässan. Vi fick följa arkeologen och utgrävaren Henry Carter och lyssna på fantastisk audioguidning genom gravkammaren.



Den här synen möttes utgrävaren av
i förrummet till graven.
En 19 år gammal Tutankhamun. Äldre blev han inte, och han var gift
med sin syster som var några år äldre! 


Scener från gravvalvet


Skrinet där de viktigaste organen förvaras efter balsamering

I vackra alabasterkärl

Givetvis måste en död Farao ha med sig sina tjänare
Fantastiskt hantverk


Tutankhamun med fru



Sarkofagen med fjädersmyckade gudinnor och så den första och andra av tre kistor som fanns i sarkofagen.

För mig som historieintresserad så hade jag kunnat gå där länge, men utställningen stängde 17:00. Efter två timmar var barnen nöjda och med sig hem hade de varsin lyckobringande skarabé. Om jag rekommenderar det? Givetvis, Det gamla Egypten är alltid fascinerande och att se bilder från utgrävningen i Konungarnas Dal är alltid lika intressant. Plus i kanten eftersom det fanns speciella barn audioguider!

(Alla bilder är mina  egna, tagna utan blixt därav dålig kvalité)

6 kommentarer:

  1. Vad roligt att höra att du rekommenderar utställningen Nettan. Vi har pratat här hemma om att gå och titta på den och nu när jag ser dina bilder och läser om er dag så känns det som en sak vi borde försöka hinna med innan jul.

    Ja hu, vilket grått, regnigt och blåsigt väder det var idag. Hoppas på lite sol imorgon istället. :)

    Sköt om dig vännen och ha en bra start på den nya veckan.

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kommer få en förträfflig start på nya veckan, börjar med ledig måndag! Vi får hoppas på sol i morgon och att nattens oväder blåser bort. Behöver lite soljus nu!

      Kan varmt rekommendera ett besök till mässan och om ni gör det på en helg så kom gärna förbi och ta en fika!

      Kramar
      Nettan

      Radera
  2. Bra val en sådan här gråmulen helg. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Definitivt Anna, kan varmt rekommendera ett besök!

      Kramar

      Radera
  3. Vilken fin utställning ni varit på! Den hade jag gärna besökt också!

    Jag har haft turen att resa två gånger till Egypten och har alltid fascinerats av deras historia. Det var mäktigt att vara inne i Keopspyramiden och besöka Egyptiska Museet i Cairo. Precis som du, kände jag historiens vingslag!

    Varm kram och ha en fin vecka Nettan!

    Lott

    SvaraRadera
  4. Lotta, jag tror att utställning har varit runt en del i världen. det är ju bara repliker av originalföremålen eftersom de inte går att transportera runt, men den är synnerligen välgjord och mycket sevärd.
    Har inte varit i Egypten ännu och lär nog inte komma dit på ett heller.

    Kramar

    SvaraRadera

En rad eller två uppskattas alltid, kul att just du tar dig tid!♫♪♫

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin