tisdag 20 januari 2015

Att lägga om kosten...

... är inte gjort över en natt, vissa gör det abrupt från en dag till en annan, och jag har testat det och det slutar alltid på samma sätt, jag snubblar ganska snabbt in de gamla vanorna. Men genom att långsamt finna bättre källor till bra mat, genom att hitta mindre kolhydratrika alternativ men ändå alternativ som fungerar bra för mig och min kropp. Denna vecka har jag initialt minskat mitt kolhydratintag med ca 25-30% och nu under vecka 4 ska jag sänka kolhydratintaget till 50%. Ska bli spännande att se hur kroppen reagerar. Min son inspireras också av mina funderingar och har blivit mer noggrann med vad han stoppar i sig, men båda barnen har gjort gemensam sak angående godis, den konsumtionen är i princip avslutad och de äter godis väldigt sällan, detta har bidragit till att vi har tappat sötsuget här hemma och det är väldigt skönt för hela familjen.


Jag vet till exempel att vanligt bröd, oavsett ljust eller grovt är inte bra för mig, så jag försöker att ta bort det. I veckan som gick bakade jag ett LCHF-bröd som ersättning men allt mandelmjöl gjorde att det kändes som att äta sockerkaka, så jag får fortsätta att leta brödalternativ. På kvällarna unnar jag mig en knäckemacka och det ger inte någon speciell blodsockerdrive, vilket är skönt. Jag har också kommit fram till att jag är väldigt kolhydratkänslig på  morgonen och tål inte alls kolhydrater till frukost, vilket jag nu gör mitt bästa för att undvika.

Hur kan en matdag då se ut? Jo så här:

Frukost: Gröt, med bär eller frukt, kanel, eller tjock yoghurt med färska bär och hemlagad granola (utan socker, mestadels nötter), ägg, te.
Lunch: Grönsaker, protein som tex bönor, linser och så kött eller fågel. Någon form av dressing, tex tzatziki. 
Middag: Oftast samma som familjen, men utan eller minimerad mängd potatis/ris, vi äter inte pasta längre. Massor med fräscha grönsaker.
Kvällsfika: Te, knäcke och frukt.

Hur tänker du? Vad vill du göra för förändringar i ditt liv?



2 kommentarer:

  1. Så intressant det är att ta del av detta. Tycker en vanlig matdag ser väldigt bra ut hos dig.
    Vet ju hur svårt det är att lägga av med kolisar. OCH jag tycker det är bra att du inte är så strikt där. Jag kör 5:2 nu, så till lunch de dagarna äter jag kokt broccoli eller blomkål med ngn skiva skinka el kalkon. Till middag en soppa på kanske 200 kcal. Jag äter frukt, även de dagarna. KAN inte sluta äta frukt, och har inga planer på det alls. Vill inte sluta med kolisar övh. Dra ner, ja. Men inte sluta med ris, potatis eller pasta. OCH inte bröd. Ser att många som går på LCHF bakar fröknäcke, det ser jättegott ut. Det vore kanske ngt för dig att testa? En gång gjorde jag pizza med blomkålsbotten, LCHF-recept, så gott!!! Testa. Brukar ibland byta ut pasta mot vitkål som jag steker, och istf potatismos kan jag ibland mosa blomkål (så gott).
    Heja dig, så BRA att du gör detta. OCH jag läser dessa inlägg med största intresse. Själv har jag genom åren gått på Viktväktarna, kört lågkalori,VLCD, med 1000 kcal om dagen, och nu 5:2. Gick ner det jag skulle med både VV och VLCD.
    Go girl!!! KRAMAR!!!

    SvaraRadera
  2. Vad spännande att få följa med på din resa Nettan och jag tycker det låter klokt att ta det i sin egen takt. Att testa sig fram till vad som känns bra för just dig. Det som får dig att må bra. Hitta det som är din grej. Heja dig!♥

    Själv trivs jag bra vad det gäller kosten och känner att min kropp mår bra. Däremot har jag satsat på mer rörelse och motion. Jag känner att jag lever ett mer stillasittande liv än vad jag vill så mer promenader och simning har det blivit sedan årsskiftet. Känns bra så här långt.

    Tack snälla fina Nettan för fina ord hos mig och ditt värmande mail. Du anar inte vad glad jag blev (även om mina tårar rann oavbrutet). Ord som betyder så mycket nu när jag behöver det som allra mest. Tack för att du finns där vännen.♥

    Njut av din måndag och krama om familjen.

    Kram

    SvaraRadera

En rad eller två uppskattas alltid, kul att just du tar dig tid!♫♪♫

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin