tisdag 13 januari 2015

Lite nya tankar kring mat och motion

På tisdagarna kommer denna blogg att handla om mat och motion, har äntligen kommit i såpass balans med tillvaron att jag kan klara av att fokusera på mitt eget mående och det kommer tisdagarnas blogginlägg att få handla om.

Jag kommer förmodligen att skriva en hel del om min kostomläggning, och andra äventyr under året men det kommer mestadels att handla om inspiration till att ta nya tag. Bloggen kommer just på tisdagar att fokusera kring hälsa, kring nyttig mat, kring bra recept, kring motion, och kanske mot slutet av året lite om resultat, men det tar vi då.

Många gånger har jag testat att gå ner i vikt, viktväktarna, matdagbok olika metoder och nya teorier osv men egentligen är hjälpen utifrån en liten del av det stora hela eftersom det handlar om en inre motivation att göra det som är bra för en. För finns inte den inre motivationen så kvittar det hur många yttre positiva faktorer som finns utifrån och som vill påverka.

Jag får hjälp av en dietist och jag kommer inte gå strikt på LCHF från start utan fasa ut kolhydraterna allt eftersom, detta eftersom kolhydrater får mig att må dåligt.
Eftersom jag har testat att gå på diet så många gånger innan, så känner jag nu att den enda  som kan göra något åt detta är jag själv, jag har ansvar för detta själv och kan inte låta mina tankar kring det vara en energitjuv längre utan nu är det dags att ta itu och göra rätt. För min egen skull och ingen annans måste jag göra något drastiskt för att vända en del av det hos mig själv som stjäl så mycket energi. Från och med nyår har jag som målsättning att prioritera min egen hälsa, och när bihåleinflammationen hittade mig i helgen kröp jag snällt ner under täcket med te, bra mediciner och mycket sömn har det blivit rätt så bra och jag kanske slipper att bli totalt däckad om några veckor för att jag inte lyssnade när kroppen sa ifrån att jag skulle ta det lite lugnare. I dag är första dagen jag är på benen och vi passade på att laga en annorlunda lunch utan massor av kolhydrater, det blev omelett med bacon, mozarellaost och tomater samt svamp/paprikafräs och om vi blev mätta? Absolut.


2 kommentarer:

  1. Så bra om du hittar gt som passar dig. Så klokt att du har en dietist dom du jobbar med (min syster som var här över jul är också dietist, och hon jobbar med många diabetiker).
    Det kommer säkert att gå jättebra. Själv har jag gått upp mer än vad dom är bra över jul, så jag kör 5:2 nu.
    Kramart!!!!

    SvaraRadera
  2. Att hitta något som passar just dig är nog det allra viktigaste, att känna att det är en livsstil som håller och där man inte riskerar stora bakslag för att det är för jobbigt att anpassa sig till och hålla i längden. Tror absolut att det är allra bäst att vänja kroppen successivt och då får man säkert också bäst resultat.

    Ha en fin helg!
    Kram
    Suz

    SvaraRadera

En rad eller två uppskattas alltid, kul att just du tar dig tid!♫♪♫

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin