tisdag 5 november 2013

Drömmar, Dreams, Sueños

Drömmar, krispiga vaniljkakor tänker ni kanske då, eller de där hoppfulla drömmarna man spinner om framtiden, eller drömmer på natten, eller de mörka otäcka mardrömmarna.
Jag fick en fråga för inte så länge sedan om varför jag läser en spetsutbildning när jag borde jobba och bidra till landets BNP, dra mitt strå till stacken. Och svaret på det är att  jag helt enkelt följer en dröm, en dröm om att hjälpa det käraste som finns på vår jord, nämligen barnen.




Vad är då min dröm? Den är inte att avancera i regionen utan samla på mig så mycket erfarenhet som möjligt så mycket kunnande och know how.
Min dröm är en dröm om en gård, med 10-12 rum, om frisk luft, dit familjer får komma med det käraste de har för omsorg och vård. Inte bara palliativt även om det också kan finnas som ett alternativ till hemsjukvård och sjukhusvård. Där barn som behöver kan få växa till sig för att orka, där föräldrar och barn kan landa efter en jobbig sjukhusvistelse, där helheten syns och där rädslor motarbetas. Att ge dem möjligheter till återhämtning och förmåga att hantera situationer som blivit dem övermäktiga. Att ge ett ögonblick av tid och rum. En plats som andas liv, trygghet och lugn och ro. Det är en liten ögonblicksbild av min dröm.



Det fina med drömmar är att de är just drömmar, att de ger inspiration till hur jag vill jobba och möta barn och deras familjer när livet är hårt. Det här året har varit så otroligt nyttigt på så många olika sätt, jag har lärt mig en hel del om mig själv och vem jag är. Året har lärt mig att vara ödmjuk inför livets stora gåva, att det finns så mycket som vi som människor inte har en aning om, inte visste fanns eller kunde ana oss till var möjligt. Alla som möter barn dagligen vet hur magiskt det är att vara i barns närhet.

Så jag står rak om min dröm, och drömmer  vidare, kanske kanske går den  att förverkliga, kanske stannar den vid att bara vara just en dröm? Men det är ju det som är det fina med drömmar eller hur?

Dagens bilder från tumblr.com

5 kommentarer:

  1. Vilken underbar dröm Nettan! Helt fantastiskt vackert och med sådan känsla så det rör ända in i hjärteroten<3
    Jag hoppas din dröm kan bli verklighet, det borde finnas massor av liknande platser.

    Och jag blir lite illa berörd att någon ifrågasatt din utbildning, det är väl precis lika mycket att "dra sitt strå till stacken". Vidareutveckling, kompetensutveckling - hur skulle det gå om inte någon skulle ta sig vidare och lära sig mer! Det är väl inte bara förunnat dem som ännu inte tagit sig ut i arbetslivet! De har ju inte haft en chans att få ordentlig verklighetsanknytning och verkligen landat i vad det behövs mer av. Var det kan finnas en möjlighet att utveckla det som finns till att bli bättre.

    Håll din dröm och gör den levande!
    Många, förkylda kramar från Suz (en annan drömmare)

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig dröm! Det skulle ju även vara en dröm för många i vårt samhälle att få vara på detta ställe. Hoppas att det blir verklighet.
    Håller med Suz, ingen behöver väl ifrågasätta vad du gör med ditt liv!
    Ha det gott!
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  3. Vilken fin dröm du har.
    HOPPAS att den går i uppfyllelse.
    Kan ju bara tänka mig vilken lisa för själen det skulle vara för många.
    Håller helt med Suz i det hon skriver.
    Kramar!!!

    SvaraRadera
  4. Vilken fin dröm vännen. En dröm sm säger så mycket om dig och vem du är som människa. Nettan med det stora, stora hjärtat. Och du, bry dig inte om vad någon annan tycker och tänker. Du behöver inte rättfärdiga dig för någon. I mina ögon är du en av alla vardagshjältar. Du följer din dröm och din väg och dessutom gör du skillnad för många barn och vuxna. Du vidrör framtiden vännen.

    Ta hand om dig och var stolt över dig själv. Jag är stolt över dig.♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  5. Hej Nettan!

    Hoppas att denna kommentar går att publicera, jag har försökt kommentera på din blogg tidigare, men inte lyckats! Sååå frustrerande! Jag tycker att din dröm är fantastisk, precis som drömmar ska vara. Men du kan ju förverkliga den, och den är vacker, din dröm..
    STor kram till dig, fina du!
    /Nathalie

    SvaraRadera

En rad eller två uppskattas alltid, kul att just du tar dig tid!♫♪♫

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin