fredag 21 december 2012

Hur bota sömnlöshet?

Jo maken snarkar. Barnen sussar sött och en annan ligger klarvaken, snurrar, försöker somna om samtidigt som stressen rusar runt i kroppen. Inte bra, inte bra alls. Men den här gången är det den där förbaskade Luther på axeln, som hoppar upp där och piskar på. Jag känner ett ansvar mot mina studiekollegor, vi har deadlines på skoluppgifter som skall göras och jag vet att det är ok att halka efter, speciellt eftersom det är dotterns hälsa som har fått stå i fokus under en tid, tillsammans med allt annat runt omkring, med jobb, julförberedelser mm. Men det gjorde att jag halkade efter och jag tycker inte om att halka efter, det stressar mig. Så eftersom jag prioriterade mitt barn, min familj och vår vardag framför tre rapporter som skall in före jul, alla tre med olika deadlines var det bara att bita i det sura äpplet och göra mitt bästa.
Men för att återgå till rubriken så använde jag min sömnlöshet på ett vettigt sätt, hellre starta dagen knasigt tidigt, huset är tyst mina tankar får mala utan att de blir avbrutna av sjuttioelva Mamma, mamma mamma kan vi, ska vi, när ska vi, hur ska vi osv. Jag älskar verkligen min familj men i bland behöver mina tankar få snurra färdigt för att det ska bli ordning och reda på saker och ting. När jag kom ner  där i vargtimmen, låg ett vitt snötäcke ute på marken, jag tände adventsljusen och gjorde mig en kopp te och på en och en halv timme med koncentrerat arbete avslutade jag den sista rapporten vars deadline var vid midnatt mellan torsdagen och idag. Så nu är den undan och jag lovar jag ska inte göra något som helst skolarbete under hela julen!

Men annars då, hur bota sömnlöshet? Glöm varm mjölk, det fungerar inte på mig, har aldrig gjort, tycker bara att det är förbaskat äckligt! Ibland kan jag dock dricka te på kvällen och det fungerar rätt bra, förutom när det blir så knasigt som i natt då är det nog inget som hjälper! Vad har du för tips att komma med?


Ha en härlig fredag!!

4 kommentarer:

  1. Det är svårt det där när man inte kan sova. Man får försöka hitta grejen som fungerar bäst för en själv.

    Har du testat spikmatta? Det funkade för mig fast nu använder jag den inte så ofta längre men när jag känner mig lite spänd eller så tas den fram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Apprillans: Nej jag har inte testat spikmatta ännu, kanske vore det något för mig för jag behöver verkligen lära mig att slappna av på ett bättre sätt!
      Tack för klokt tips!

      Nettan

      Radera
  2. Jag har samma svårigheter ibland, eller ganska ofta egentligen. För ofta faktiskt. Jag satte upp "mörkläggningsgardiner" = som betyder att det blev helt svart i sovrummet (inget "normalt" ljus utifrån som stör). Det fungerade.
    Jag försöker att INTE dricka kaffe på kvällen = vet inte om det har någon effekt på mig, för nu tror jag att det hjälper med enbart gardinerna.

    Det där med Luther på axeln - jäklar att man inte kan bli av med den där figuren och bara vara nöjd, sluta att prestera, sluta att visa sig duktig...för vem sätter ribban egentligen? Jo man själv. Du och jag m.fl. måste inse att vi ÄR bra på det vi gör och att vi definitivt gör så gott vi kan och att vi faktiskt DUGER som den person vi ÄR och inte efter vad vi GÖR. Sätt ner foten och bestäm dig - det här är viktigt för mig och jag måste sluta bry mig om vad alla andra tycker och tänker! (Svårt men inte helt omöjligt)
    Ha några fantastiskt fina juldagar (och alla andra dagar också!) med familjen!
    Kramar i massor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack kloka kloka du, vi har ju pratat om Luther några gånger tidigare och om prestationer mm. Du är alltid så klok vännen!

      Ledig något i mellandagarna? Ska vi träffas och fika?

      Kramar

      Radera

En rad eller två uppskattas alltid, kul att just du tar dig tid!♫♪♫

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin