söndag 2 december 2012

Första Advent

I dag när vi vaknade var världen vit, i natt hade vi fått ett vitt ca 5 cm tjockt täcke och det har fortsatt att snöa under hela dagen. Härligt, älskar snö allt blir så gnistrande och vackert! Kanske kan vi få en riktig vinter i år? Hoppas det!




Första advent innebär även traditioner, efter frukost framför julkalendern bar det av till Tottarps kyrka och traditionsenligt firande av första advent, från vår familj har vi de senaste åren varit tre som varit med i körerna och sjungit, men i år var det bara dottern och jag. Det är något visst med att sjunga i kör, och extra speciellt när det är advent och julen står för dörren. Av gammal tradition är det barnen som bygger julkrubban och det finns figurer till alla barn, de äldre hjälper de yngre och det är så fint att se en liten hand knuten kring en gammal nött träkamel.



I bakgrunden bild på krubban och några av alla barnen.






Väl hemma igen tog nästa tradition vid, det var dags att påbörja lussebullsbaket, i år är första gången jag bakar helt själv, ofta genom åren har jag bakat med kompisar och deras barn, sen med mina barn men nu i år hade barnen inte tid att vara med då snön lockade mer, men det gjorde absolut inget, med julmusiklistan på spotify och fina vita flingor som singlar ner utanför fönstret. 





Hur firar ni andra 1:a advent?





3 kommentarer:

  1. Nu blir jag så där varm inombords igen! Vilken fina traditioner ni har. Det måste vara fantastiskt fint att få sjunga in första advent och så klä julkrubban tillsammans.

    Och saffransdegen! Jag vill dyka rakt ner där och ta mig en liten bit deg ;) Så gott!

    Traditionerna här varierar. Julmusiken är central och så gärna inslag av bakning och goda dofter från juliga kryddor. Jag hittade en sådan söt kryddaffär och kom hem med nymalen ingefära, nejlikor och kardemumma.
    Extra härligt var doften från ved och grilla marshmallows också.

    Stor varm kram till dig vännen!

    Lotta

    SvaraRadera
  2. Jag blir alldeles varm invärtes då jag läser ditt inlägg.
    JUST sådär ska det vara.
    MYS och vackert i advent.
    Älskar det.
    Ditt lussebak låter helt perfekt.
    ÅÅÅÅ!!!
    Ja, hoppas ni får en fin och KALL och VIT vinter iår.
    Jag hoppas att vi ska få detsamma.
    Idag är ska det dock bli 16 + och imorrn 21+.
    Inte kul. Alls.
    Vilken vacker dopfunt!

    Kramar!!!

    SvaraRadera
  3. Mysigt med traditioner, men ibland får de ge vika när barnen blir större. När min dotter var liten bakade alltid min mamma och jag pepparkakor med henne fredagen före första advent. Och lussebullarna ville jag också ha klara. Annars är det bara adventsljusstakarna/stjärnor jag vill ha fram och något lite arrangemang med blommor eller åtminstone en hyacint eller två:)

    Min mamma har värk i händerna och fixar inte riktigt pepparkaksbak längre. Jag själv är på god väg efter och dottern inte speciellt intresserad. Så nu har vi gått över till köpta pepparkakor (även om det grämer mig lite). Lussebullar ska det bli i år, men köksassistenten har lämnat in så det får bli helt manuellt och jag drar mig lite. Får se i veckan ...

    Julkonsert är underbart, vad härligt med kör! Själv var jag i Marsvinsholms kyrka i torsdags och lyssnade på Sanna Nielsen. Underbart vackert!

    Ha en fin vecka!
    Kram
    Suz

    SvaraRadera

En rad eller två uppskattas alltid, kul att just du tar dig tid!♫♪♫

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin