tisdag 26 oktober 2010

Frost & reflexfunderingar

Uppe med tuppen idag. Kallt och permafrost på bilens rutor. Staffan åkte till Göteborg tidigt för att gå på en automationsmässa och kommer hem sent i kväll. Efter det mysfrukost med barnen, till och med min lilla sjukling tog sig upp ur sängen för att försöka äta lite, hon har inte ätit ordentligt sedan i lördags morse. Sen ut i mörkret igen med Willeman, och här stötte jag på patrull, jag vill att han ska ha reflexväst på sig men det passade inte honom, så nu får jag leta reda på en liten reflex att ha i fickan. jag tycker dock att det är en väsentlig skillnad mellan reflexväst och vanlig reflex. Med reflexväst så syns man mycket bättre och det behövs ute på landet. Dock var det bara Wille som stod där i mörkret med reflexväst på och den åkte raskt av när skolbussen kom.

Detta fick mig att fundera, är det så att våra barn betalar priset av vår fåfänga eller? Jag menar bara att reflexer är en billig livförsäkring i höstmörkret när folk kör som idioter längs byvägarna. Är jag då en elak förälder och tvingar på dem en väst som gör att de syns, fast barnet/nen själv inte vill ha sådan väst eftersom ingen annan har det? Samtidigt får jag själv föregå med gott exempel och har börjat använda min egen väst när jag går mina promenader på kvällarna. När jag själv är ute och kör på kvällarna tycker jag det är läskigt att hålla utkik efter mörka fotgängare och cyklister ska vi inte tala om. Varför är respekten för våra liv just när det kommer till höst/vintermörker och reflexer så obetydlig? Det är vårt ansvar som föräldrar att lära barnen att utan reflexer syns man inte i mörkret för bilisterna även om man tror det eftersom bilarnas lyktor är så starka!
Jag kommer att fortsätta att insistera på att mina barn ska bära reflexer.

Hur gör ni?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En rad eller två uppskattas alltid, kul att just du tar dig tid!♫♪♫

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin