söndag 29 juni 2014

Köpenhamn

Lördagmorgon ca 40 minuter hemifrån och vi kommer till en huvudstad i ett annat land, att bo i Öresundsområdet har en fördel och en av de fördelarna är att det är enkelt att ta tåget över sundet och njuta av Danmark. I går var det dags för en sådan tur.


Vi tog tåget till Österport, möte var bestämt med en instrumenthandlare eftersom sonen skulle hämta upp en cello byggd av Niklas Berglund (violinmakare) och som ska vidare till hans framtida cellolärare, men den mellanlandar i Skåne för vidare transport uppåt landet. Väl framme vid Österport passerade vi bland annat den svenska kyrkan i Köpenhamn, en oerhört vacker byggnad. 



Efter någon timme hos instrumentförsäljaren så promenerade vi ner till Kungens Nytorv och hamnade på restaurangen Royal Grill, tar ni en tur rekommenderar jag dansk frukost (lunch) på detta ställe, bra priser och utbud samt fräsch och gott, allt från goda musslor till hamburgare. Dock måste jag berätta om två damers uppförande som fick mig att skämmas, de kom in och blev visade till ett bord, och inom loppet av en minut började de klaga på att servicen var dålig eftersom de inte fick servitrisens kompletta uppmärksamhet. Det  var många som var där för att äta lunch och då kan man få vänta någon minut innan de kommer med dryck och för att ta ens beställning, men dessa damer var oerhört oförskämda och otrevliga mot den unga servitrisen som betjänade dem. Pinsamt och jag hoppas verkligen att den unga tjejen inte tog illa upp för hon gjorde ett bra jobb. 


Vi tog Ströget genom centrala Köpenhamn, spanade på löjligt dyra skor inne hos Louis Vuitton, spanade på rea, kollade gatukonst både i fråga om brandposter och av riktiga konstnärer, skrattade åt tramsig trollkarl som sonen höll på att snubbla över. Väl framme vid Huvudbangården passade vi på att testa Starbucks (första gången någonsin och om jag blev imponerad - inte det minsta).





Väl hemma, blev det fotboll på tv, fantastiska Nina Weibull rosor och en bra bok, med andra ord en skön lördagskväll!

Kram och ha en härlig vecka!





4 kommentarer:

  1. ÅÅÅ vad härligt!!
    OCh vilken lycka med cellon!
    Jag blir hungrig av att läsa om maten nu åt. Trist med de där damerna som var så jobbiga. Visst är det trist och jobbigt att se sådant.
    Starbucks, garvar lite!! Men jag förstår ungefär vad du menar. HUR blev Sbux så HIPPT!??? Skulle nog aldrig gå till ett Sbux i Europa, men här har vi inte så många kafe-val så det blir ofta sbux. Gillar deras lattes.
    Men det är överpris på mediokert kaffe, I do agree!!
    Kramar!!

    SvaraRadera
  2. En sak man saknar häröver är möjligheten att resa till ett annat land inom några timmar-och utan att flyga!
    Skulle inte alls ha nåt emot att hälsa på Köpenhamn utan att behöva flyga minimum 6 timmar!
    Exciting att ha en musiker i familjen. Att resa med en cello är väl inte det lugnaste, i synnerhet när det
    gäller för en annan person?

    Ruth i Virginia

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig dag i Köpenhamn! Och visst är vi lite bortskämda här i Skåne som snabbt och enkelt kan ta oss utomlands och till metropolen Köpenhamn. En av mina favoritstäder som det dessutom är mysigt att bara vandra runt i och titta på folk.

    Vad roligt med sonens cello. Vilken lycka! Och så mycket spännande som väntar runt hörnet för honom.

    Trist med damerna som trodde de var jordens medelpunkt. Jag hoppas alla de trevliga gästerna övervägde för servitrisen den dagen.

    Ta hand om dig kära vän och jag hoppas du får en riktigt fin helg (det lovas ju sol och värme - äntligen)!

    Kram Charlie

    SvaraRadera
  4. Jag som älskar Köpenhamn! Vad härligt att ha tillgång till staden så nära er….avis ;) Jag längtar alltid dit. Vilken fin dag ni hade Nettan! Kan tänka mig att sonen var lycklig som fick sin cello! Och missnöjda tanter…de finns tydligen lite överallt ;)

    Ha en härlig helg min vän!

    KRAM

    SvaraRadera

En rad eller två uppskattas alltid, kul att just du tar dig tid!♫♪♫

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin