onsdag 18 juni 2014

Sommarvardag

Sonen är i Piteå, spelar cello hela dagarna och går på konserter på kvällarna. Malena Ernman förgyllde lördagskvällen och igår var det mästarkonserten med alla duktiga lärare som brinner för att lära talangfulla elever ännu mer! Han skickade hem bilder och om jag tyckte att det var ljusa nätter i Värmland är det inget mot Piteå!




Här hemma varvas skön matlagning med med goda desserter, vi testar nya recept och återanvänder gamla favoriter med nya tillbehör. Massor av idéer till veckor utan matkasse i sommar finns och vi får se vad som tid och inspiration räcker till. Helgens nyhet på tillagningsfronten blev konjakssås, och även om det sällan dricks konjak här hemma så kommer det i varje fall finnas för att göra sås med.


Jag återvänder igen till temat om mörka respektive vita/ljusa nätter, jobbade ju natt innan helgen och insåg att det finns ett plus och det är att se hur världen vaknar, när en ny dag börjar att gry mellan 03-04, i vargtimmen, och sedan hur nätterna skiljer sig från oss här i södra delen av Sverige som har det mörkt några timmar i varje fall till de vita nätterna uppe i Norrbotten. Men snart är det sommarsolståndet och sen vet vi alla åt vilket håll det går eller hur?


Det där med desserter? Har ni testat nektarinerna? Oj oj oj, jag har en frukostfavorit över andra...


Nektariner, bananer, jordgubbar och hallon och till detta grekisk yoghurt, inte den 10% utan den nya som kommer från Arla, den är god... 

... annat gott är rabarber från min kollega som i dag hamnade i pajformen, tillsammans med god vaniljsås eller vanijglass.




Så vi njuter verkligen av den första sommarlovsveckan, barnen njuter av att kunna vara ute länge och detta är fördelen med mitt jobb att kunna vara ledig lite mitt i veckorna, nackdelen är ju alla helger man jobbar när familjen är ledig! Så varje ledig vardag är vardagslyx med en bok i solstolen och avkoppling. En promenad när skymningen närmar sig och lata frukostar med goda frukter...

Ha en fin midsommarhelg, min tillbringas tillsammans med barnen på sjukhuset.

1 kommentar:

  1. En njutning att läsa och se dina bilder Nettan! Låter underbart att laga god mat, testa efterrätter (nektariner är jag helt galen i ;) och njuta av första sommarlovsveckan. Tycker att sonens program låter härligt med - musik hela dagarna! Igår var vi på en jazzkonsert - Gregory Porter - som vann en Grammy för bästa Jazzalbum i år. Underbar stämning och stor personlighet. Bandet var imponerande och jag njöt speciellt av både saxofonen, cellon och pianot.

    Jag har arbetat skift så jag vet hur det känns, men håller med att det är fint att vara hemma mitt i veckan också.

    Önskar dig en och familjen och de barnen du är med, en fin midsommar!

    Stor kram
    Lotta

    SvaraRadera

En rad eller två uppskattas alltid, kul att just du tar dig tid!♫♪♫

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin