söndag 8 juni 2014

Skåne - Värmland tur och retur

Så kom den då, den där helgen med den stora flytten, och i fredags bar det av 52 landsvägsmil, genom Skåne, Halland, Göteborg (Västergötland) och Dalsland och sen tillslut Värmland. Fick en fråga härom dagen ang varför "Ack Värmeland du sköna" börjar just med ett ack, och det tror jag dessa bilder kan förklara, för Värmland är outsägligt vackert, skogar, sjöar och vackra scenerier som ligger så varmt i mitt hjärta.


Väl framme i Arvika hjälpte vi sonen att städa ur den lägenhet han har hyrt under de här månaderna, packa ihop det sista och på fredagskvällen efter en god sallad tog vi en promenad längs med Kyrkviken upp till Musikhögskolan Ingesund en sista gång och utsikten förnekade sig inte!




Nätterna i Värmland är ljusare än de Skånska, i går kväll  när Linnéa och jag skulle sova i mitt gamla rum låg vi och tittade ut i den ljusa sommarnatten och lyssnade på den tystnaden som finns där uppe.
I gryningen  vaknade jag tidigt av ett skriande ljud och det tog till på morgonen innan vi fick veta vad det var för ljud för i närheten av mina föräldrars hus fanns dessa förtjusande varelser, det blev många åhh och suckar från flera familjemedlemmar.


En  rådjursfamilj med fina små kid, den ena halvan av familjen gick ute på allmänningen i bostadsområdet och bocken och ytterligare ett kid i grannens trädgård. Dock blev bocken skrämd och lämnade ungen men den blev hämtad på eftermiddagen då den gömt sig i grannarnas hallonbuskage större delen av dagen men det var hjärtknipande då bocken sprang i väg och hoppade över staketet och lämnade det lilla kidet ensamt och det kallade på sina föräldrar.

Innan hemfärd i dag söndag hamnade vi hos min lillebror och hans familj på frukost, mysigt och efterlängtat, äntligen fick vi träffa dem, deras lilla flicka och min fina brorson som är förtjust i "min Kim" som han kallar store sonen.  Tillsammans testade grabbarna lite cellobus och förhoppningsvis får kusinerna träffas mer i höst då de kommer bo närmare varandra!



På hemväg fastnade vi som vår nya tradition bjuder i Gränna och i dag hann vi med att kolla in tillverkning av polkagrisar till barnens förtjusning. Givetvis fick lite följa med hem men det tar vi mer om en annan dag!



Nu väntar en ny vecka med nya utmaningar, även om det varit en tuff helg med packning, städning och flytt så har det varit avkopplande och efter tre skift på barnsjukhuset väntar välförtjänt ledighet tillsammans med min fina familj! <3 p="">

2 kommentarer:

  1. Vilken njutning! Värmland har jag läst så mycket om…men inte upplevt med egna ögon. Dina bilder är magiska Nettan! Ljuset och ljuden gör sådan skillnad på olika platser. Här blir det bäcksvart strax efter 20:30 och det ger en speciell känsla.

    Vad ni fixat i helgen. Att flytta är ett företag! Fint att ni hann med att hälsa på din bror, härligt! Sköt att du är ledig nu Nettan efter tre skift. Unna dig lite polkagrisar och koppla av ordentligt <3

    KRAM!

    SvaraRadera
  2. Är inte Värmland ett av Sveriges vackraste landskap! Underbara berg, dalar , skogar, sjöar och landsbygd. Skulle så gärna, gärna åka dit.
    OCH jag ÄLSKAR "Ack, Värmeland du sköna". Ryser då jag hör den. DESSUTOM är alla värmlänningar jag träffat såååå trevliga!!
    Nätterna är vitare där än i Skåne, det förstår jag.
    Ja, en flytt som heter duga.
    Din son är fin, jag kan se honom sitta och spela solo i frack med en stor symfoniorkester bakom ryggen. HAN har utseende för det :-)
    Stora bamsiga kramar!!

    SvaraRadera

En rad eller två uppskattas alltid, kul att just du tar dig tid!♫♪♫

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin