lördag 6 april 2013

Kontroll...



... jag har blivit kontrollfreak, mer än vanligt alltså. Jag vänder på saker och ting funderar och tillämpar praktiskt kunskap. Att gå från den som har kunskap till den som har behov av kunskap är utmanande. Att äta på ett sätt som jag trodde var bra för mig visar att så var det inte. Jag lär mig hela tiden nya saker om mig själv, om att jag har svårt för kolhydrater på morgonen men att det fungerar att äta dem till lunch och middag.  Att sedan  våga förändra sina vanor, att äta sådant som för mig känns knasigt men som visar sig vara helt rätt gjorde livet mycket enklare och stabilare. Hur ser då frukosten ut numera, jo den skiljer sig från det jag brukade äta med havregrynsgröt med krossade linfrön och grov macka, te. Numera är det 10% turkisk yoghurt med nötter, surdegsknäcke med skinka och te, te är inte bortförhandlingsbart, aldrig någonsin. Men det konstiga är att värdena ligger mycket stabilare med mina nya frukostvanor, så nu äter jag så ett tag och så får jag utvärdera om någon vecka.



Hur har veckan varit då? Sen jag började med insulinet har jag åkt berg och dalbana, först kändes det som om jag blev jättepigg men sen knöt sig allt och jag mådde allt annat än bra under ca 1 veckas tid. Det var som om kroppen behövde extra mycket insulin, doserna gick att höja och höja och svaret blev ändå bara måttligt men så hände något härom dagen, värden vände neråt. Än är det inte stabilt men det är bättre. Jag har legat rätt pressat med låga blodsockervärden på kvällarna och det har varit lite av ett spöke eftersom det inte är bra att lägga sig med för lågt värde så det är nästa förändringsområde nu när jag fått ordning på frukostvanorna.  Resten av familjen får sig slängar av sleven de med, kostvanor och måltider stramas upp. Men vi skyndar långsamt, när jag mår bättre och värdena är som de ska lägger jag till motionen också.

Vi hade en fantastisk påskhelg tillsammans med familjen på fredagen och på söndagen finbesök av underbara vänner så vi har haft det bra även om jag varit mestadels osynlig.

Kram & trevlig helg till er alla och tack för all peppning den behövs!

(Dagens bilder: Bild 1 tumblr.com, bild 2 egen.)




4 kommentarer:

  1. Kramar till dig Nettan!!! Jag förstår att det inte är enkelt. Du är duktig.
    Jag såg avsnitt 11 av Vetenskapens Värld på svt play - se den! Tyckte det var intressant hur snabbt våra matvanor spelar in för våra värden.

    Vilken fin påsk ni haft! Det har varit bra här med men jag är otroligt stressad just nu. Måste bryta den känslan. Stress påverkar sömn, koncentrationen, lusten, matvanor. Idag blir det en Lotta-dag med inga måsten men med sköna intryck och god mat.

    KRAM min vän!

    SvaraRadera
  2. Vad skönt att det börjar stabilisera sig något iaf! Du är stark, kvinna!
    Önskar dig en skön söndag och att du känner dig som vanligt snart igen. Våren är på väg- det är en ljusning!!! Kramar till diG!

    SvaraRadera
  3. Skickar också stora kramar.
    Diabetes har du alltså drabbats av. USCH vad jobbigt, men ändå säkert hanterbart bara du lärt dig hur du ska äta etc.
    Håller tummarna för att det ska plana ut så att du snart lär dig hur du ska gå tillväga.
    Styrka och tankar till dig!!!!
    KRAMAR!!

    SvaraRadera
  4. Kära vän,

    Jag förstår att det är en tuff tid för dig och familjen just nu. Att det blir lite hela havet stormar med ett känslomässigt kaos, en vardag som vänds upp och ner och förändringar som kan vara både jobbiga och utmanande. Men jag vet också att du är stark och målmedveten vännen. Att du och familjen kommer att fixa detta. Att saker och ting får ta tid helt enkelt. Det tar tid att förändra sitt sätt att leva och tänka och det tar tid för din kropp att ställa in sig på rätt nivå. Men detta kommer du att fixa och snart kommer du att vara ett superproffs på hur din kropp tänker och reagerar.

    Skickar dig stora styrkekramar kära Nettan♥

    SvaraRadera

En rad eller två uppskattas alltid, kul att just du tar dig tid!♫♪♫

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin