onsdag 24 april 2013

Om rymden och andra funderingar...

Barns kreativitet ska uppmuntras och vi har sådan tur att våra barns lärare uppmuntrar kreativiteten hos alla barn eftersom hon tillvara tar deras intresseområden och utnyttjar det i sin undervisning. Den här vintern/våren har barnen arbetat med bland annat tema rymden, något som passat vår Wille alldeles utmärkt. I går hade de releasefest på skolan för att lansera de rymdspel som de tillverkat. de har också besökt planetariet, ställt kluriga frågor till de som guidade dem där, läst massor med böcker och skrivit frågor till sina rymdspel, och ja mannen och jag konstaterade snabbt att vi var inte smartare än en andra - klassare när det kom till rymdfrågor!


Sonen har ju en fascination för rymden och han slukar allt han kommer över. Haromdagen hittade jag det som visas på bilden nedan i hans rum, den sammanfattar honom rätt så väl just nu. Fokus rymd och simning.



Utomhus gör våren framsteg och jag njuter av de ljusa vårkvällarna, hoppas dock att det kan bli lite varmare snart så att vi kan sitta utomhus på kvällarna, förra sommaren  var ju ingen höjdare så kanske blir det här årets sommar bättre. Hoppas gör jag i varje fall.



Här väntar  intensiva dagar nu och blogga lär jag nog få göra om och när jag hinner!

Kram och ha en fortsatt fin vecka och stort tack till er alla föra alla varma kommentarer till mitt förra inlägg, ni är underbara och ett stort tack till fina Lotta - Min plats i solen för det underbara paketet i brevlådan nu har jag annat att läsa än facklitteratur!

5 kommentarer:

  1. Här har du en till, sex år i sommar, som också är oerhört intresserad av rymden. http://fussybabies.blogspot.se/
    Måste köpa penséer till alla krukor och gravar å med det snaraste...
    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag är nog inte heller smartare än en andraklassare då det kommer till rymden :-)
    Du kommer säkert att lära sig massor genom barnen.
    Trevligt att skolan lär ut så fint, på ett så bra sätt.
    Hoppas att livet inte är för intensivt.
    KRAM!!!

    SvaraRadera
  3. Rymden har alltid fascinerat mig. Min fru som är lärare på lågstadiet säger att hennes skolbarn genom åren nästan alltid varit extra intresserade av den biten. Är läraren inspirerad finns det många spännande vinklar att spinna vidare på inom ämnet.

    SvaraRadera
  4. Haha, som förälder till barn i skolåldern blir man hela tiden smärtsamt påmind om att de klår en i en hel del vad det gäller kunskap. En kombination kanske, av fakta som fallit i glömska för vår del men också att dagens barn säkert kan så mycket mer än vad vi gjorde vid samma ålder.

    Härligt med en lärare som är lyhörd inför barnens intressen och utmanar dem att söka mer fakta. Lärare med sådant engagemang är verkligen värda guld.

    Ta hand om dig vännen och så hoppas jag att du hinner ta det lugnt och njuta av vårsolen mellan varven.♥

    Kram Lotta

    Ps. Vad bra att boken kom fram ordentligt. Kanske något att läsa i vårsolen när studierna är klara? :)

    SvaraRadera
  5. Blir glad när jag ser de fina bilderna! Jag är gift med en rymdentusiast, och en väldigt kunnig sådan ;)
    Jag ska visa honom det här!

    Nettan, jag vet hur det är när tiden inte räcker till. Som Lotta skriver, hoppas du hinner njuta av vårsolen och en härlig bok också.

    Stor kram min vän!

    Lotta

    SvaraRadera

En rad eller två uppskattas alltid, kul att just du tar dig tid!♫♪♫

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin