lördag 12 november 2011

Vackra domkyrkan

I Sverige finns många kulturskatter men en av de mest hänförande är Lunds Domkyrka. Med detaljer från långt tillbaka i tiden så man känner historiens vingslag varje gång man besöker den. Nu i kväll var vi där och lyssnade när fd elever och nuvarande elever på Lars Erik Larssongymnasiet framförde musik av den svenska tonsättaren och kompositören Lars Erik Larsson, bland annat Agnus Dei, Romance ur Pastoralsviten och så kronan på verket, Förklädd Gud, text av Hjalmar Gullberg och musik av Lars Erik Larsson. Detta evenemang firar 10 år i år, så nu är sonen ute på jubileum och vi hoppas han har en fantastisk kväll tillsammans med sina vänner!



De vackra bronsljusstakarna är fantastiska, vilket hantverk, fick i dag veta att de är från ca 1100-talet. Kunde inte låta bli att fotografera det vackra hjärtat på vägen ut ur domkyrkan efter konserten.

Ha en underbar söndag!

2 kommentarer:

  1. Jag kan tänka mig hur musiken och den vackra domkyrkan förgyllde kvällen! Bronsljusstaken ser ståtlig ut och hjärtat är verkligen fint.

    Vilken kulturskatt!

    Ha en härlig söndag Anette

    Kramar

    SvaraRadera
  2. Hej Nettan!

    Jag håller med dig, Lunds Domkyrka är otroligt vacker och imponerande. Jag minns då vi i lågstadiet besökte domkyrkan och jag var så besviken på Jätten Finn eftersom jag hade förväntat mig en jätte och tittade uppåt och såg ingenting alls. ;)

    Kram Lotta

    SvaraRadera

En rad eller två uppskattas alltid, kul att just du tar dig tid!♫♪♫

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin