tisdag 2 mars 2010

Hemma

Så är han hemma igen då den store sonen från sin resa till Sydafrika, vilken resa, vilka upplevelser. Att åka från lilla Sverige, till en stad som har > 5 miljoner invånare (Cape Town) att flyga > 12 timmar i sträck, att landa på en annan kontinent, möta ungdomar, se saker som är så annorlunda mot här hemma. Framförallt insikten om hur skyddad tillvaron är här hemma. Att livet kan vara enkelt men samtidigt oerhört komplicerat. Dessa tolv dagar hemifrån har påverkat min son helt klart och jag är glad att jag får se den utvecklingen. Se ett urval av alla de vackra bilder som han har tagit under sina dagar längre ner på sidan.

Här hemma då, livet återgår till vardag efter vår sjukvecka förra veckan då vi åkte på vinterkräksjukan och jag bara kände hur luften gick ur mig totalt. Idag har barnen börjat förskolan igen och vardagarna rullar på helt enkelt, snart dags för inskolning till "nollan".

I helgen började snön att smälta och Sege Å som rinner utanför är ingen liten Å längre utan snarare en flod fylld till bristningsgränsen. Det märks också att vi går mot ljusare tider, det är enklare att gå upp på morgonen, att låta bli att dra täcket över huvudet när klockan ringer och i stället ta tillvara på ljuset. Härligt!

Eller för att citera Linnéa idag när hon halkade på en isfläck utanför förskolan: " Mamma, jag vill att den dumma isen försvinner, och att det blir vår så jag kan få cykla istället! " Mitt lilla hjärta hon är så trött på snön, på att frysa och på att halka, hon längtar efter leggings och kjolar, sandaler och tröjor, cykel, solsken och att inte behöva klä på sig massor av kläder så fort hon ska ut. Wille är mer cool, laidback och tar det som det kommer, typ är det kallt, ja då får jag väl ha vantar då, inga protester där inte.

Ute börjar vårtecknen att visa sig och det känns alldeles underbart, jag vet att jag förespråkar att varje årstid har sin charm men brytningarna mellan dem är så fascinerande, att se hur det växlar från dag till dag gör så mycket.







------------------------------------



Bilder från Sydafrika, tagna av Kim 17/2-28/2 2010


På väg mot Cape Town 18/2,
husdjuren Herr och fru Pingvin



Utsikt från Oatlands (boendet)
mot
Indiska Oceanen



Uppe på Table Mountain samt Lions peak



I linbanan mot Table Mountain i bakgrunden
Robbin Island, utsikt över Cape Town


I bukten utanför Oatlands och Goda Hoppsudden
när de är på väg hem igen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En rad eller två uppskattas alltid, kul att just du tar dig tid!♫♪♫

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin