tisdag 29 juli 2014

Egen skörd

Är guld värd! Första tomatplantan jag planterat växer som bara den, massor med fina tomater som mognar sakta i sommarvärmen!



Jag längtar tills de är mogna och klara att ätas! Att bara kunna gå ut och plocka de tomater man behöver, lovely!


Sen jag började med insulin har jag letat efter en frukost som fungerar för mig och som inte ger ett skyhögt blodsockersvar och tro mig jag har testat det mesta i frukostväg utom ren LCHF-kost. Tror att det är viktigt att äta rätt men jag är inte inne på någon diet utan jag vill kunna äta lite av sådant som innehåller kolhydrater också, och jag har läst på om LCHF, om ketogenkost. Jag har kollat studier mm och ingenstans har jag hittat tips som fungerat för mig. Så i dag gjorde jag det jag tror på, gröt på blandade gryn mestadels havre för det ger ett jämnare svar, surdegsknäcke som är 0% avseende sockerarter och nyttigt, proteindel i fråga om leverpastej och ägg, samt frukt, så det som i mitt fall höjer blodsockret handlar om nektarinen i gröten + mjölken i teet och till gröten. Två timmer efter frukost ligger dock blodsockret perfekt, så nu ska jag testa detta en tid och ge det en chans för att komma rätt igen. Är så trött på rekyler avseende blodsockersvängningarna som jag får efter frukost att jag måste hitta det som fungerar för mig! Så inget mer slarv för min del nu!


Annars är det fantastiskt väder, med temperaturer över 30 grader, bad i salta hav och avkoppling, brutal- yatzy* på kvällarna under stjärnklar himmel och långa samtal med sonen om framtiden som väntar runt hörnet. Bokläsning i stearinljussken och tystnad medan mörkret kryper inpå. Vad gör du/ni sådana här fantastiska kvällar?


*Yatzy i rak linje från 1:or till Yatzy utan att valfriheten styr var du ska sätta dina poäng, enligt barnen ett roligare sätt att spela yatzy eftersom att det blir 0 poäng om man inte får det som man ska ha! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En rad eller två uppskattas alltid, kul att just du tar dig tid!♫♪♫

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin