lördag 24 september 2011

Vad ska jag skriva...

... vad ska jag säga?  Anledningen till lång bloggpaus är att vi har fullt upp här hemma. Anledningen förutom vardagens alla bestyr är att vi ska flytta. Det hus som vi hyrt här ute på landet ska säljas och vi ska flytta in till byn, både positivt och negativt. Vi har vetat om att en flytt kunde bli aktuell under det närmaste året men vi hade räknat med nästa sommar, nu kommer allt att ske så mycket tidigare och det innebär massor med rensande och turer till återvinningsstationen i byn.



Vi har bott i detta fantastiska hus om 10 (11) rum och kök i snart 4 år, njutit av vår park till trädgård även om den blivit något eftersatt detta året pga heltidsarbetande vuxna. Haft fantastiska vintrar med otroligt mycket snö, de har också varit dyra för att värma upp denna villa har kostat trots jordvärme. Det positiva med flytten är att vi får rensat undan, vi flyttar till något mindre som kräver mindre energi  städmässigt då det är ungefär hälften så stort, med 4 rum och kök, det är ingen jätteträdgård om ca 3000 kvm. Utan en uteplats och en gräsplätt som sköts av förvaltare. I anslutning till området finns en härlig park som sköts kommunalt så gröna ytor får vi närhet till i varje fall, men det känns konstigt. Till våren kan jag äntligen plantera mina efterlängtade klängrosor och behöver inte fundera på om vi ska flytta nästa år igen eller. De sista 10 åren har jag flyttat 4 gånger så nu vill jag ha lugn och ro för en tid. En flytt innebär ju alltid omställningar och förändringar och det blir nog så att vi kommer få mer tid och ork, slipper känna samma stress som nu med att städa massor av rum och hålla den stora trädgården i schack eftersom den inte är vår egen. Så jag tror att flytten på det stora hela kommer bli positiv. På minussidan finns ju att vi hade önskat ett rum till, att det inte är ute på landet (våra barn är riktiga lantbor, vana vid att kunna röra sig över stora ytor, mycket med djur och natur, hästar i hagen utanför mm.), men fördelarna väger över, nära till affärer, buss, biblioteket, musikskolan etc.

Det jag gillar är att vi får rensat och skänker massor av saker till loppis/ behövande av det som vi inte använder längre! Vi kommer också att sälja av möbler som vi inte kan ta med oss, så håll utkik, kanske blir det lite loppis här i bloggen också?

Annars då? Jo fyra dagars ledigt denna vecka, skönt för kroppen behöver ladda inför nästa vecka. Barnen har tyckt att de är härligt att komma hem. I dag blir det trädgårdsfix samt bakning inför orkesterns repetitioner i morgon. Ska även försöka att börja packa och sortera mina böcker idag! Halva arbetsrummet är undanpackat så det båda gott inför flytten! Vi packar rum för rum så det gäller att planera bra bara så ska nog detta gå bra det också!

Ha en underbar helg!

2 kommentarer:

  1. Det kommer bli bra! Ur förändringar kommer möjligheter. Men visst känns det och ska få kännas också. Det låter som ni bott på en härlig plats de här åren.

    Kram och varmt lycka till!

    SvaraRadera
  2. Det är alltid en stor förändring att flytta men precis som Lotta här ovan tror jag att det kommer att bli riktigt bra för er Nettan. Det viktigaste är att ni är tillsammans. Och även om ni har stortrivts i ert stora fina hus kan jag också tänka mig att det är svårt att slappna av och planera när man vet att en flytt kommer att komma. Jag hoppas att ni kommer att trivas minst lika bra i ert nya hem som förhoppningsvis kommer att skänka er mycket glädje men också mer tid till annat och mindre dåligt samvete.

    Lycka till med all packning och rensning och sköt om dig fina du!

    Kram Lotta

    SvaraRadera

En rad eller två uppskattas alltid, kul att just du tar dig tid!♫♪♫

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin