onsdag 14 september 2011

I böckernas värld...

... kan precis allt hända, det omöjliga blir fullt möjligt, gränser suddas ut, ribban höjs eller sänks.
Många böcker har jag läst allt från hästböckerna som barn, via den unga tonåringens fascination i Margit Sandemos Sagan om Isfolket och min mammas gamla klassiker om sjuksköterskan Cherry Ames av Helen Wells, Böckerna om Narnia av C.S. Lewis vidare över romaner, deckare, till de riktigt tunga klassikerna som Brott & Straff, Krig och Fred för att sedan fördjupa mig i de engelska klassikerna, Jane Eyre av Charlotte Brontë och Stolthet och fördom av Jane Austen. Många sidor har det blivit genom åren, och jag flyr gärna undan med en bra bok. Just nu har jag landat huvudstupa i Cecilia Lunds tillvaro, berättade härom dagen om boken bedragen som jag fastnat i, nu har jag hunnit till den tredje boken i serien av Katerina Janouch, det är böcker som jag kan relatera till, enkelt förstå som utspelar sig lite i min värld men ändå ett stenkast bort. kan verkligen rekommendera dem!

Min man suckar över min passion för böcker, och speciellt när bokrean vankas varje år i februari. Att sälja böcker har varit näst intill brottsligt i mina ögon men snart måste jag gallra, sortera ut, jag funderar på att lotta ut några exemplar i bloggen men vet inte hur stort intresset är eller om det ens finns ett intresse?

2 kommentarer:

  1. Jag älskar att läsa och jag försöker ladda upp med böcker när jag är i Sverige eller om någon är på väg hit. Pocket fungerar bra då det inte är så tungt.

    Tycker det är en fin tanke att lotta ut böcker eller byta med varandra. Jag har också tänkt på det. Böcker har en tendens att växa i antal och det kan lätt bli fullt i bokhyllan ;)

    Det är underbart att läsa och jag blir inspirerad av ditt inlägg.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Hej Nettan!

    Ja, tänk vad mycket glädje läsning har gett mig genom åren. Först som barn då mina föräldrar läste för mig och sedan den där magiska känslan då man knäcker koden och själv lär sig läsa. Och bokslukaråldern då man kunde ligga på sängen och bara plöja bok eter bok. Den tiden kan jag nästan sakna lite nu men glädjs åt att se att mina barn upplever den just nu. Och visst är det fantastiskt det där att man som förälder får möjlighet att återvända till många av de fantastivärldar man en gång själv upplevde men nu tillsammans med sina egna barn.

    Att läsa är utan tvekan ett av de bästa sätten att resa och jag kan inte ens föreställa mig mitt liv utan ord och böcker.

    Jag tycker att det låter som en strålande idé att bli av med lite böcker här via din blogg. Vi är säkert många som skulle hänga på. :)

    Kram Lotta

    SvaraRadera

En rad eller två uppskattas alltid, kul att just du tar dig tid!♫♪♫

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin