söndag 11 september 2011

Godsaker, smarta saker & Goda saker

I går efter jobb åkte mannen och jag in till Lund, jag hade fått nys om en ny butik i Lund som säljer macaron (macaroon) eller hur man nu väljer att stava detta ord! Jag ville köpa till hela familjens lördagsfika på eftermiddagen (då jag är den enda i vår familj som testat dessa innan), gissa om jag blev snopen då vi kom dit och de har fått stänga butiken för dagen pga  att allt var slutsålt! Så jag får göra ett nytt försök till nästa helg i stället!




Vi promenerade vidare genom Lund och hamnade på Granit, gillar den affären skarpt och mannen suckade lite, enda fyndet blev dock den penna till griffeltavlan i köket som jag funderat på så länge, någon som verkligen tänkt till när det gäller en penna som den (därav rubriken smarta saker). Så mycket enklare att skriva med än med vanlig griffelkrita! Vidare till lördagshandlingen av mat och sen hem ljuva hem. Barnen som varit i väg och lekt hittade hem igen och jag njöt av att ha en lördagskväll med familjen samlad. 

Dagens filmtips blir den vi kikade på i går kväll och som var bättre än väntat: Water for Elephants



Eftersom jag jobbat större delen av dagen var det skönt med en tidig kväll och en bra bok. Just nu så är det Bedragen, den första boken i serien om barnmorskan Cecilia Lund av Katerina Janouch som ligger på bordet bredvid sängen.

I dag söndag har familjens stora killar åkt på orientering, någonstans i skogsbygden norr om Hässleholm, vi andra tog sovmorgon och stannade hemma (läs jag ska jobba i em och hinner inte ut i skogen under förmiddagen), vi kollar på minnesprogram från 11/9 2001. Minns du var du var den dagen och vad du gjorde när du fick veta vad som hänt? 
Jag var sjuk och låg hemma på soffan när en kompis ringde och sa till mig att jag måste slå på TVn och kolla vad som hänt i New York, sen satt jag som klistrad resten av eftermiddagen. Sorgligt att det finns så mycket ondska i världen och att det på tio år inte har blivit bättre. Men ondskan och godheten har alltid funnits sida vid sida och det finns många organisationer som jobbar för att förbättra världen och ge möjligheter till människor som saknar detta. Av alla organisationer som finns är  den här är en av dem som jag gillar mest Operation Smile (Sverige), att hjälpa barn till att inte behöva ha ett avvikande utseende pga läpp, käk eller gomspalt, att hjälpa dem till ett bättre liv där man har ändrat barnets förutsättningar för resten av livet, det är att arbeta för en god sak!

Ha en underbar söndag!



3 kommentarer:

  1. Vad fina bilder och trevligt med bok- och filminspiration!

    Jag har just nyligen "upptäckt" macarons - de är så lagom stora och spännande med alla olika smaker

    Granit är en favoritaffär också!

    Kram och ha en fin söndag Nettan!

    SvaraRadera
  2. Tack Lotta!
    Har haft en bra söndag, både hemma och på jobb, nu ska jag njuta av två dagars ledigt! Det är härligt det med!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Hej Nettan!

    Macarons som är så gott! Trist att de var slut men bförhoppningsvis får du prova dem nästa helg istället. Då får du berätat hur de smakade. :)

    Tack för boktips. Den får jag ta och kolla upp. :)

    Ja, jag tror att vi är måna världen över som aldrig kommer att glömma var vi var när vi fick reda på attackerna mot World Trade Center. Jag minns att jag kom hem och slog på tv strax efter att det hade hänt och såg nyhetssändningarna non stop resten av dagen och kvällen med tårarna strömmande ner för ansiktet hela tiden. Fullständig chock!

    Vi hade en härlig skördefest i kullabygden och jag kan varmt rekommendera det nästa år. Men redan nu kan du ju besöka alla de fina gårdsbutikerna som finns på kullahalvön. Om du går in på Höganäs kommuns hemsida så borde det finnas länkar till de olika gårdsbutikerna i området.

    Ja, pannkaksladan är inte dum den inte. Så gott! :)

    Jag hoppas att barnen mår bättre nu och är på benen igen efter sjukdom? Här hemma har vi också haft en släng av de där förkylningarna som kommer varje år då skolorna börjar igen. De kommer tyvärr som ett brev på posten.

    Det låter spännande med förändringarna som är på gång hemma hos er. Du får berätta när du känner dig redo. Ibland behöver man (och ibland tvingas man) bryta upp från något riktigt bra för möjligheten att uppleva något som kan bli ännu bättre eller åtminstone minst lika bra. Lycka till!

    Ha nu en riktigt fin vecka vännen och ta hand om varandra!

    Kram Lotta

    SvaraRadera

En rad eller två uppskattas alltid, kul att just du tar dig tid!♫♪♫

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin