söndag 13 september 2009

Mörka kvällar om hösten

Att leta efter bra ord, att leta efter det som ger mening, att värdera det som är viktigt i livet är att ta steg på en oprövad stig som slingrar sig genom ett okänt landskap. Att under en kulen höstkväll blicka ut över en lila-rosa himmel och inse att livet är bra men att det alltid kan bli bättre, att livet alltid går att förändra och låta det bli rätt just här och nu.

Jag hör barnens röster där jag sitter på terrassen och njuter av kvällshimlen samtidigt som jag låter tankarna vandra. Höstens vindar blåser ute precis som förändringens vindar blåser inombords. Att veta att familjen är det som räknas och det som är starkast när isvindar blåser inombords vet jag sedan tidigare. Att samtidigt möta behoven hos familjen samtidigt som man genomgår grundläggande förändringar inombords gör att man tänker efter både en, två och tre gånger eftersom det inte bara påverkar en själv utan hela familjen. Denna helg har varit rik på erfarenheter, som att små saker betyder mer än vad man först tror och att de tillsammans bildar en helhet. Jag har också lärt mig att uppskatta mina tidiga morgonar på ett annat sätt. Att tystnaden i huset betyder mycket, att stillheten utomhus kan lugna ett oroligt sinne och att höstens dofter, ljud och färger påverkar min själ på djupet och får mig att må bra.

Att ta tillvara på vardagens små saker har fått en vidare betydelse, varför inte duka fint en vardag, laga fredagsmiddagen en tråkig måndag och ignorera dammtussarna i hörnen och i stället leka kurragömma ute med barnen. Spana på Pigge Igelkott som bor i lövhögen under tujjahäcken. Kratta löv tillsammans en söndag förmiddag är små saker som är så otroligt värdefullt här och nu.

Med önskan om en härlig höstvecka!

1 kommentar:

  1. Det är som du säger svårt att definera lycka. Vad som är bra för oss. Men enkla saker i livet blir jag lycklig över. Att må bra i nuet. men jag älskar också att åka bort.
    Kram Lotta

    SvaraRadera

En rad eller två uppskattas alltid, kul att just du tar dig tid!♫♪♫

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin