torsdag 23 juli 2009

Gråvädersdag = bakdag

Igår var vi på The Tivoli i Helsingborg och lyssnade på fantastiska stand up komiker. Våra fina grannar Åsa & Pierre följde också med, kul. Att få tid på tu man hand med sin älskling är inte fel och vi är inte bortskämda med det. Men igår ställde store sonen upp och tog hand om sina syskon (oroa dig inte pappa han får betalt) och vi kunde åka iväg! Kul! Många duktiga komiker var det på scenen och den sista som framträdde var Martin Svensson, makens klasskompis från gymnasiet och de har inte setts på 29 år! (Börjar räkna på fingrarna hur länge sedan var det jag gick ur gymnasiet då? Snart 20 år sen)






Det var gårdagen det. Här hemma vaknar jag upp till regnväder och en grå himmel, men bland allt det där gråa så finns det små solglimtar och ljusblå himmel. Jag upplever alltid att sommaren tar slut lagom till min födelsedag men i år har det regnat en hel del så kanske att den gör come-back lagom till söndagen med sol och härligt väder. I varje fall blir det inget större firande för jag befinner mig mellan jämna tal, ser hellre fram emot att fira andra som fyller jämt detta år!

Planerna för idag är rätt så snälla, lite bak, lite fixande med dammsugaren, och så överraskning till store sonen i kväll.

Det som ska bakas i dag är ett bröd som är baserat på ett recept som jag fått av en fin vän i Höganäs (tror inte att du tar illa upp om jag delar med mig av det smarriga receptet) och receptet är enkelt att baka, brödet blir oerhört gott och går att frysa.

Lottas Bröd
50 gr jäst (färsk)
5 dl kallt vatten
2 msk honung
2 tsk salt
Linfrön/solroskärnor/
ca 12 dl mjöl.
Det är bra att blanda mjölsorter, jag brukar blanda Vetemjöl special med dinkelmjöl och ibland grahamsmjöl.


Gör så här:

Lös upp jästen med vatten, honung och salt,
tillsätt frön/kärnor etc, och blanda ner mjölet.
Kör det i maskinen/degkrokar ca 10 min.
När degen är klibbfri är det dags att lägga ut den på plåt.
Forma bröden, jag brukar forma den som stora runda kakor.
Först när brödet är på plåten startar du ugnen, 175 grader
och sätter således in bröden i kall ugn, mittenfals och låter dem
stå där 45 - 60 minuter.
Brödet ska vara gyllenbrunt när de är klart.
Tänk på att alla ugnar är olika och att man då
modifierar tiden utifrån sin egen ugn.


Smaklig spis

Hoppas nu att alla får en fin torsdag!

Kram

Nettan




2 kommentarer:

  1. Har just hittat in på din blogg..

    kommer tillbaka!


    Må gott

    Maliin
    ps kolla in på min tävling

    SvaraRadera
  2. Ja, han är väldigt rolig! Vi lyssnade på honom vid en hamnfest för något år sedan!

    SvaraRadera

En rad eller två uppskattas alltid, kul att just du tar dig tid!♫♪♫

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin