fredag 1 maj 2009

Valborg = fest

Gårdagen var den stora inledningen på studenternas festmånad, när jag bodde i huvudstaden i slutet av tonåren och i början av mitt vuxna liv var Valborg = fest. Igår kände jag för första gången att jag inte vill att min tonåring gör om samma misstag som en annan gjorde. Vi har varit tydliga med gränserna gällande alkohol, vad som ska göras den dagen han testar (även om vi håller hårt på nolltolerans gentemot tonåringar + alkohol), att han ska ringa hem, oavsett vad (vilket han redan gjort en gång då en av tjejkompisarna söp sig redlös, och han var den enda nyktra killen på festen), att han alltid kan höra av sig när han är ute på fester och att vi alltid väntar uppe så vi vet att han kan ta sig hem!

I går var han på fest, ett härligt gäng ungdomar med ansvarstagande föräldrar träffades, grillade, spelade brännboll, dansade och hade så kul, tonåringen kom hem halv ett, skjuts med en annan flickas föräldrar. Jag måste ge de föräldrar som fixade detta för våra ungdomar en eloge, för inte en droppe alkohol serverades, och ungdomarna hade hur kul som helst i nyktert tillstånd. Jag funderar på att upprepa detsamma här hemma innan skolavslutningen, bara för att visa att det faktiskt går att ha kul utan alkohol!

Hur firade din tonåring valborg?




Foto: Gunnar Lundmark/Scanpix



Nettan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En rad eller två uppskattas alltid, kul att just du tar dig tid!♫♪♫

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin