söndag 22 februari 2015

En helg med familjen


Lata dagar med mycket innehåll, långa stunder av samtal, av skratt och av närhet, så har de senaste dagarna varit. Vi har njutit av ledig tid tillsammans, biobesök som gav mersmak, musikglädje, sång och tid att läsa.


När jag njuter av mitt te på morgonen får jag ofta sällskap av denne filur vid frukostbordet och han gillar att smaka på det mesta, skinka och ost går hem i alla lägen, och ja han sitter fint innan han får något.


Med barnen hamnade vi i fredags kväll på den svenska filmen Cirkeln, producerad av bland andra Benny Andersson och hans son Ludvig Andersson och Cecilia Norman Mardell, (eftersom vi i kören den 9/8 sjunger musik av Benny Andersson kändes det kul att gå och se denna film). Cirkeln baseras på den första boken med samma namn i Engelsforsteorin, och handlar om ungdomar i Bergslagsbygd, en bra film som är klart sevärd.


Efter biobesök  avslutades kvällen med goda ostar och ett gott vin som sedan toppades av det goda samtalet, sådana kvällar är så sköna, när ingen vill gå och lägga sig och vi pratar om allt mellan himmel och jord. Det är så skönt, att tillsammans summera tankar, planera utfärder och framtid är så roligt.


Att sedan få börja lördagen med god frukost, te i en av mina fina koppar ur min samling och glada skratt från barnen åt fjantig kisse som vill sitta med än en gång vid bordet för att få smaka. Vi planerar dagen och vem vet vad det slutar med?


Med barnen hamnade jag på det stora blå-gula varuhuset, detta då dottern sparat pengar till sitt rum, hon har en noggrant utformad  lista med priser, och namn som hon går efter men i dag fick hon ge upp en matta som skulle bli alldeles för stor för hennes rum.
Givetvis fick hon med storebror som bärhjälp...


Väl hemma igen engagerade hon sin kära pappa i att montera ihop möbel tillsammans med henna och jag och store sonen fick egentid i köket för att laga finmiddag och det är så kul med den store sonen för han har ett brinnande intresse (utöver musik) och det är matlagning och han ger sig gärna i kast med nya recept och så även i dag.




Även hos mig har inredningsintresset slagit till igen, det tog en lång paus från det att vi lämnade Segeholm och jag har haft svårt att hitta möbler, lampor, gardiner mm som passade i vårt hem men i fredags tack vare en fin bekant hittade jag gardiner som passar bra, som släpper igenom  ljus men som ändå skyddar lite. Och på det blå-gula varuhuset hittade jag äntligen en lampa som passar in.



Så idag söndag tog vi en lat förmiddag innan vi strax innan lunch drog till Malmö och Malmö museer, en hel del aktiviteter tillsammans med nyfikna barn förgyllde eftermiddagen, och barn med upptäckarglädje är underbart. 



Dessa "rullor" hade varit häftiga att susa fram på, förmodligen livsfarliga eftersom de inte kan ha varit lätta att styra.


Wille, gillar experiment, och att kolla in hur gravitation fungerar var i hans ögon mycket fascinerande.



I källaren på tekniska museet finns en utställning med dåtidens, nutidens och framtidens fordon, vi stannade framför en av de vita bussarna och som alltid grips jag av de öden som personalen på de vita bussarna var med om att förändra. Barnen som inte är lika förgapade i historia som sin mor hittade andra häftigare åkdon.

Nu väntar en ny vecka, det är lite mer än en månad till nästa skollov och barnen upplever att vårterminen rusar fram och jag håller faktiskt med dem om det.

3 kommentarer:

  1. Vilken bra och skön helg ni har haft. Precis som det ska vara.
    ÅÅÅÅ, Cirkeln. Jag har läst de fösta två böckerna i serien. VILL nu läsa den sista delen, men har den inte ännu.
    Skulle så gärna se filmen.
    Härligt.
    Ja, jag älskar då samtalen bara flyter och ingen vill gå och lägga sig.
    Gillar dina gardiner, så fina.
    Kramar!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var verkligen en bra film, otroligt genomtänkt och följer boken rätt bra, mycket om tonåringars utsatthet, sårbarhet och hur lätta de är att påverka. Jag ser fram emot film två och tre, ska läsa böckerna med barnen också, lovade dem det! Tack för att du gillar gardinerna, det tog lite tid att hitta rätt variant som släpper igenom ljus men som ändå skärmar av lite.
      Kram

      Radera
  2. Har läst alla tre böckerna och tyckte de var riktigt bra! Författarna var och hälsade på i Sofies klass i gymnasiet och de hade ett projekt med första boken där de fick utvärdera och fundera över olika saker och sedan redovisa i någon form av loggsystem. De fick också filma olika sekvenser, de gick ju fotoklass och första året hade de både film och foto. Vi måste nog ta oss iväg och se filmen också.

    Ha en fin vecka!
    Kram
    Suz

    SvaraRadera

En rad eller två uppskattas alltid, kul att just du tar dig tid!♫♪♫

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin