söndag 7 september 2014

September


Välkommen september! Vad tycker jag då om att det går mot höst? Jo eftersom det har varit en fantastisk sommar så ser jag fram emot hösten, även om det dröjer ett tag tills det ser ut som på bilden ovan. Jag ser också fram emot de förändringar som väntar i och med nytt jobb och de förhoppningar jag har inför det. Visst det är nervöst och pirrigt och redan nu är jag ungefär en dag i veckan på min nya arbetsplats och pusselbitarna börjar att falla på plats, lösenord till dator fixat, nästa bekymmer är felstavningen av e-postnamn osv men alla sådana moment löser sig nog med tiden. Jag tror det kommer kännas bra i oktober när det väl blir allvar. Något som jag däremot ogillar med höstens ankomst är alla baciller och virus som frodas...


 ... och har jag någonsin nämnt att jag avskyr förkylningar? Om inte så vet ni det nu. Efter att skjutsat en genomförkyld kollega en dag och sen tåg tur och retur till Värmland och sen ett nattskift med ytterligare en krasslig kollega, så gick jag och lade mig frisk på tisdags morgonen och vaknade några timmar senare genomförkyld. Blä! Efter fem dagar med feber och helmosigt huvud finns det äntligen hopp om livet och nu ska jag väl inte behöva bli förkyld fler gånger på det här sidan nyåret. Eller? Den här gången under förkylningen har jag testat ColdZyme, men jag vet inte om det fungerade möjligen hade det effekt på halsont för det har inte varit så illa den här gången.

Oavsett så har det ju hunnit bli september sen sist och visst är det härligt med klara krispiga morgnar och det vackra ljuset i skymningen. Men dagarna som varit i veckan har bjudit på härlig sensommarvärme och även om jag har varit sjuk har jag försökt att sitta ute lite varje dag för att åtminstone må lite bättre just då.


Det har i och med förkylningen varit en ganska trist och långtråkig vecka men veckan som kommer kan bli intressant, dels på det personliga planet dels även för att det är valdag den 14/9 och det blir intressant att se vad det valet utmynnar i. Vet hur jag ska rösta i stort men det är fortfarande en del att ta reda på för min egen del om frågor som ej fått svar. Ska du eller har du röstat? Uppmuntrar du ungdomar i din omgivning att prata om politik? Vi märker helt klart en medvetenhet i store sonens umgängeskrets om att det är viktigt att prata om politik och de olika partierna och som tur är har jag kloka ungdomar omkring mig som resonerar sig fram till beslut och letar fakta!

Vad man sedan röstar på är upp till var och en men det är viktigt att diskutera politik och veta vad de olika partierna står för och veta att de eller de andra passar min situation och mitt framtida liv, livsåskådning eller politiskt förhållningssätt. Jag tror på vikten av att diskutera politik och aktuella frågor.
Det märks även att våra tioåringar diskuterar att det är valtider i skolan, de kollar lilla aktuellt och svarar på olika enkäter och är intresserade i vad vuxna beslutar som rör dem i skolans värld och på deras fritid.
Pratar ni politik med era barn och vad politik har för betydelse i vardagen?

2 kommentarer:

  1. Ja, hösten är nytändningens tid! Jag älskar hösten, färgerna, naturen, klimatet, frukterna, både vara inne och ute. Hela jag blommar upp på ett speciellt sätt på hösten! Koftor, te, mys, grytor, filmer, böcker, promenera, pajer…allt blir extra härligt när det ser ut som på din första bild ;) Så spännande med ditt nya jobb och ja, sånt som lösenord och epostnamn…det är detaljerna som gör att saker och ting flyter på!

    Jag har poströstat och det känns bra. Vi pratar nog inte så mycket politik som vi kanske borde…men indirekt blir det nog en hel del när jag tänker efter.

    Förkylningarna är årstidens minus, helt klart. Hoppas du mår bättre snart Nettan!

    KRAM
    Lotta

    SvaraRadera
  2. Jo, jag längtar efter hösten. Mycket.
    Men än är det sommar här. I mitten av oktober vet jag att det brukar bli så pass kallt att värmen i huset slås på igen. Då brukar jag också byta garderob, från sommar till vinter.
    Älskar hösten!!
    Mörkret, den goda maten, myset, tunga rödviner, ljus...ALLT!!
    Sommaren har varit lång och varm, jag är totalt redo för nästa årstid.

    Förkylningar ja...TRIST!!
    Må du känna dig starkare NU!

    Kramar!!

    SvaraRadera

En rad eller två uppskattas alltid, kul att just du tar dig tid!♫♪♫

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin