tisdag 9 september 2014

Favoriter i skafferiet?

Eftersom hösten är här, är det även dags att uppdatera skafferiet. Vilka favoriter har du året om, vilka är säsongsbundna? Hur ser ditt skafferi ut? Jag kan drömma i bland om några av de bilder som jag visar i dag men i stället för den lyxiga varianten har jag ett högt smalt skafferi som oftast är rätt så välsorterat. Men långt i från mina drömmars skafferi på bilden nedan är det ju.



Hos oss är pasta en produkt som alltid finns hemma i någon form, men även ris och lite andra saker som bulgur och qinoa (något som barnen gillar allt mer). Vissa pastasorter är mer säsongsbundna än till exempel spaghetti som alltid finns hemma. På sommaren går det mer penne, och skruvar etc eftersom vi ofta gör pastasallad.



Eftersom jag i perioder bakar en hel del finns det alltid mjöl hemma och gryn, Och skafferiet ovan påminner lite om mitt eget. Ordning och reda och var sak på sin plats, nu när hösten kommer är det snart dags att gå igenom skafferiet och sortera upp och se vad som gått åt och som behöver kompletteras.  Vilket leder oss in på konserver som till exempel tomatpuré och krossade tomater, men även andra baskonserver och bönor med mera.



Vad har du i ditt skafferi? Vilka är dina "måste alltid ha hemma"? Vilka saker har varit skåpvärmare under det här året?

Vår skåpvärmare har varit ett rött matlagningsvin, som vi inte ens har rört eller öppnat samt ett paket med kungsörnens mix till macaroner som vi inte heller har gett oss in på att baka och som vi fick med ICAs matkasse när vi gick med i det förra året. Mitt "måste alltid ha hemma" är mjöl så att jag kan baka när lusten faller på.


Bilden ovan visar edrömskafferi och jag gillar verkligen skafferier man kan gå in i och som man kan arbeta i eftersom det ger flyt i arbetet och ordning i skafferiet,något som jag gillar. Underbart vore det att få ha det så!

Hur ser dina drömmars skafferi ut och vad vill du ha där och vad kan du vara utan?



Bilderna i dagens inlägg kommer alla från tumblr.com förutom den sista som visar det egna skafferiet.

2 kommentarer:

  1. TÄNK den som ändå hade ett sådant skafferi!!
    I WISH!!!
    Majj gadd, vilken dröm.
    Basvaror är nog pasta, ris och quinoa. Sen har jag alltid lite konserver på lut. Mjöl, ja, smör. Knappt ngn mjölk längre sen Karolina flyttade iväg. Frukt har jag alltid hemma av ngt slag.
    Jag önskar mig ett stort skafferi, men har bara skåp att ställa mina egna varor i.
    Pastasallad ja, älskar DET!!!
    Kramar!!

    SvaraRadera
  2. Så många fina skafferi. Själv bor jag ju i ett gammalt hus och har därför kombinerad matkällare och skafferi. Det fungerar men jag och mannen drömmer om att en dag bygga om rummet bredvid köket till ett walk-in.skafferi. En dag...
    Vi är en familj som älskar att både baka och laga mycket mat så skafferiet består alltid av mjöl och socker av alla möjliga slag,havregryn, kokos, kakao,mörk choklad, pasta, ris, nudlar,,bulgur musli, flingor, konserver, potatis, lök, sylt och saft. Och i skåpen bredvid spisen har vi de där sakerna som behöver finnas nära till hands som kryddor, buljongtärningar, potatismjöl, maizena, ströbröd, vaniljstänger, sirap, oljor, soja och en massa annat. Tyvärr ingen ordning och reda här utan snarare ett organiserat kaos. ;)

    Hoppas du får ditt drömkök en dag Nettan. Ta hand om dig.♥

    Kram

    SvaraRadera

En rad eller två uppskattas alltid, kul att just du tar dig tid!♫♪♫

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin