onsdag 29 januari 2014

Trösterikt



Att befinna sig 61 mil hemifrån är inte alltid lätt, att ha fått växa upp med musik, med instrument skapar förutsättningar men även krav, längtan och förhoppningar. Just nu tillbringar sonen många timmar per dag instängd i ett litet övningsrum, tillsammans med sina instrument, allt för att förbereda sig inför sökningarna till de olika musikhögskolorna runt om i landet. Varje dag här hemma får jag rapporter om timmar med cellon eller timmar framför pianot, ett instrument han började med för två år sedan och enbart för att kunna söka in på musikhögskolan för att få bättre koll på satslära inom musikens egna språk. Att varje dag kämpa så, jobba flitigt och vänta och längta fyller gärna en ung man med frustration över drömmar som kan krossas genom ett ord vid en audition.

Samtidigt här hemma sitter vi, hans trognaste hejarklack, de som håller honom kärare än allt annat och som bara önskar att han ska få förverkliga sina drömmar. Att välja musik som karriär är att leva med något som innebär mycket känslor, att då som utomstående förstå detta kan vara svårt. Att inte förstå varför en dröm inte ges upp efter första eller andra misslyckade antagningen, för det handlar inte om att man inte är tillräckligt bra utan det handlar om knivskarp konkurrens, om nerver som ligger utanpå och nerver som kan sabba en hel audition.



Det som gör det hela trösterikt är att vi nu är luttrade, vi har gjort det här förut men nu gäller det verkligen, det är satsa allt den här gången och om några veckor drar det  igång, då lever vi med nerverna utanpå och håller tummarna hårt, blir vi disträa eller frånvarande så vet ni varför!

Och till dig min käre son, kämpa, ge inte upp vi förstår mer än vad du tror, när du är nervös och spänd så finns samma känsla hos oss, när du är frustrerad förstår vi din frustration och när du är lycklig är vi lyckliga med dig! Kämpa nu det är bara några veckor kvar! <3 p="">

3 kommentarer:

  1. Vilken kämpe, med ett fantastiskt mål i sikte! Önskar honom ALL lycka till!! Önskar att jag kunde spela ett instrument, det är så berikande och jag avundas de som kan! Musik skulle jag inte kunna leva utan!
    Förstår att ni är nervösa å hans vägnar, huga.. känner igen känslan. När ens barn sätts på prov och man önskar inget annat än att drömmen ska gå i uppfyllelse..

    Kram till er!

    SvaraRadera
  2. Ja, all lycka till! Vilken otrolig målmedvetenhet, disciplin och ambition. Fantastiskt! Jag hör nästan musiken när jag läser dina ord. Jag önskar så att jag kunde spela ett instrument. Tycker det är bland det vackraste som finns.

    Så stolta ni ska vara och jag håller såklart tummarna att allt kommer gå jättebra. Precis som Natta skriver, när ens barn sätts på prov är man mitt i det och bär på samma känslor och vill inget hellre än att deras drömmar ska gå i uppfyllelse.

    Varm kram!
    Lotta

    SvaraRadera
  3. Tack söta du för dina kommentarer, alltid så gullig och generös!
    Barnsjukhuset är lyckliga att ha en sådan engagerad och ödmjuk sjuksköterska på sitt team! KRAM till dig en snöig lördags som denna!

    SvaraRadera

En rad eller två uppskattas alltid, kul att just du tar dig tid!♫♪♫

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin