söndag 8 december 2013

Andra advent

Större delen av helgen har tillbringats med små bebisar ute har stormen Sven gick  först över i snö och nu i regn, men det är i varje fall slutblåst för den här gången!

Här hemma har det pysslats godis och marsipanfigurer i min frånvaro, maken har satt pepparkaksdeg till huset de ska bygga. Mina lediga timmar som jag haft hemma har jag tillbringat med näsan i böckerna och framför datorn men snart är sista kursen över och då blir det fokus på det egna skrivandet igen innan det är dags för examination i januari.

I går vaknade jag som sagt till en vit tyst värld, snö gör att det blir så tyst ute, vackra vita värld. Och medan jag satt framför datorn med min mugg julte och Celine Dions These are the special times på spotify och läste en kollegas uppsats så fick vi en snökanon som blåste in snö i massor hos oss. På en timme fick vi ungefär 1 dm, och världen blev som förbytt.




Att jag älskar snö och vinter är det väl inte någon som har missat så lika stor som glädjen var igår, lika trist är det idag att det inte får ligga kvar utan att det regnar bort nu under eftermiddagen, trist och grått blir det igen men som alltid lever hoppet om en vit jul, med knarrande snö under skorna.
En annan sak som fick mig att njuta var igår kväll när jag gick genom Lund från universitetssjukhuset förbi UB, ner genom biskopsgården och förbi gamla kirurgen och Thomanders elevhem var hur vackert Lund är i sin vita skrud, hur belysningar i träd, marschaller och facklor utanför entrén till Thomanders, AF-borgen vars ljus glittrar och så i slutet av Lundagård, domkyrkan i all sin  prakt. Underbar promenad med knarrande snö under skorna och -10 grader ute.

Hoppa satt ni alla andra har en skön söndag, njuter av lugn och ro, av snö eller andra glädjeämnen och är rädda om er själva och varandra.


3 kommentarer:

  1. Tack för din fina kommentar hos mig:) Blir så glad av ett inlägg från dig, nu när jag vet att du har så stressigt och egentligen inte hinner med bloggandet också. Oavsett hur länge det dröjer till nästa så finns vi kvar här!
    Sköt om dig och jag önskar dig stort lycka till med allt skolarbete. Även om det varit kul och intressant måste det vara skönt när det är över.

    Ha en fin vecka, även om jag vet att du skulle velat att snön funnits kvar!
    Kramar
    Suz

    SvaraRadera
  2. Du och jag är så lika. Vi älskar snön! OCH vintern!
    OCH vi bor på platser där vintern inte är självskriven.
    Vi borde flytta till norrland :-) Eller till Alaska,fniss!!
    Lyssnar på Bjällerklang på SR nu. Älskar Celine Dions julskiva!! Tips: Michael Bubles julskiva från i fjol (SÅ BRA!!).
    Blir okså glad när du skriver. Vet att du har så mkt.
    Önskar att vi kunde ses ngn ggn!!
    KRAMAR!!!

    SvaraRadera
  3. Å, jag med! Älskar snön! Håller med om att Lund är vackert. Jag har aldrig varit där på vintern men väl på sommaren...kan tänka mig vilken idyll det måste vara vintertid med snö. Så lite knarr under skorna, vackra belysningar och marschaller på det.....mmmm!

    Om jag inte minns fel har ni som tradition att göra marsipangodis....och fint blir det!

    Sköt om dig Nettan!

    Varm kram
    Lotta

    SvaraRadera

En rad eller två uppskattas alltid, kul att just du tar dig tid!♫♪♫

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin