tisdag 3 augusti 2010

Från Kaos till Ordning del 54

Usch, vill inte att sommaren ska ta slut riktigt ännu, men onekligen så går det mot min andra favoritårstid, HÖSTEN. Inför denna höst har jag ändå laddat med fina sommarminnen, vackra dagar ute i skärgården, fina stunder i Kilsbergen.

Men ändå det känns att hösten knackar på dörren, det mörknar tidigare om kvällarna, finns mer anledning att kura framför öppen spis med en kopp te och en god bok. Något som jag gärna gör när lugnet lagt sig i huset och barnen sover, och mannen pysslar med sitt! Som vanligt är jag medlem i Bokias Låna & Läs cirkel. Detta år har de lyckats få en bra blandning av böcker och just Miss Mary Bennets självständighet kan jag rekomendera alla Jane Austen fans, den sätter onekligen en ny dimension till Mr Darcy, Lizzie och de andra karaktärerna, och bjuder på många goda skratt!


Temugg: Bruka Design, Bokomslag BOKUS

Men hösten innebär även en tid att börja om på nytt. Detta år har jag påbörjat kampen mot kaos och oordning här här hemma, jag började med mina listor som fick ett kortare uppehåll nu i sommar, men där är vi åter igen på spår. Jag har tillsammans med mina föräldrar städat i förråd och skapat ett bra förråd för våra saker ute i gamla tvättstugan med väggfasta hyllor. Så hittills har det varit ett produktivt år.

Dagens rensa och röja har utgjorts av vår bakre hall, ut mot terass och trädgård, från kaos till ordning på en förmiddag och det är så skönt när var sak återfinns på sin rätta plats och man, läs jag slipper leta ihjäl mig efter barnens cykelhjälmar.



Bild 1 kaos, bild 2 & 3 efter några timmars arbete så syns ett annat resultat





Följande är mina planer för resten av semestern:
Rensa i porslinsskåp i köket: finns mycket vi aldrig använder där och som kan plockas undan, har vi sen inte använt det igen inom loppet av 6 månader blir det en tur till Farbror Erikshjälpen.

Gå igenom Linneskåpet: Där finns gamla lakan som kan packas undan pga hög ålder och materialtrötthet. Säkerligen finns det även trådslitna handdukar som kan göras om till städtrasor och putsdukar.

Ett rum i taget: Det är veckans projekt, att storstäda ett rum i taget och få undan sådant som är rent skräp (kastas) och sortera ut sådant vi inte använder utan som kan skänkas till loppis och liknande!
På fredag ska det mesta vara klart för då får vi långväga gäster och jag vill att de ska känna sig välkomna!

2 kommentarer:

  1. Åh vad fint du gjort! Håller med dig om att det är så himla skönt att röja och städa bort röra, man blir helt lugn av ordning. Vi är ju, som ni, också fem i familjen och då blir det många prylar. Man kan ju bli galen ibland när man ska leta efter både det ena och det andra.

    Nu blev jag inspirerad så nu ska jag ta tag i vår lilla klädkammare i hallen under trappen, som också blivit ett sånt där "släng-in-och-stäng-dörren"-utrymme!

    Kram!

    PS: Jag ser också fram emot höstens mys, det är en favoritårstid för mig också, men först lite mer sommar!:o)

    SvaraRadera
  2. Så kul Maja att jag kunde inspirera dig. Jag är inte vän av oordning och får nästan utslag på kroppen när saker och ting bara är i vägen.
    Nu när barnen börjar bli stora så tycker jag att det går att ställa krav på att de ska plocka undan efter sig, tyvärr fungerar det inte alltid!
    Men med lite tid och tålamod så blir det nog bra det med!
    Kram

    SvaraRadera

En rad eller två uppskattas alltid, kul att just du tar dig tid!♫♪♫

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin