måndag 28 september 2015

Vet ju att jag lovade...

... att inte skriva massor om min kostomläggning men nu är det en månad sedan jag lade om kosten och jag kan inte låta bli att skriva om det. Allt detta som jag åstadkommit nu har jag inte åstadkommit med hjälp av primärvårdens dietist, utan jag har nu via hjälp av proffsigt folk utifrån fått hjälp med att:

1. Få ett jämt och stabilt blodsocker med små svängningar, och jämna kurvor över dygnet. Med ett fastevärde under 6 mmol/L, oftast under 5 mmol/L vilket är ett bra fastevärde när diabetesen varit så svårinställd.
2. Lyckats sänka måltidsinsulinet till nästan ingenting mellan 0-5 IE/måltid.
3. Lyckats sänka basinsulinet, långsamt pågående process. Vilket är oerhört skönt.
4. Och som en bieffekt av allt detta har portionerna halverats och vikten minskat med 10 kg.



Om detta upptagit mycket av mina tankar? You bet men på ett bra sätt för på första gången på flera år har jag en sund relation till mat/portioner och vad jag stoppar i munnen. Jag räknar inte kalorier längre, jag väger inte maten utan jag äter helt enkelt det jag behöver och inget mer, men framförallt är jag kinkig med vad jag äter och att det är frukost, lunch och middag, inget småätande mellan målen. Så småätande, no more, fika nej inte till vardags, godis, chips, läsk, finns inte på kartan, det är till speciella tillfällen och det är enbart några gånger per år som det är sådana tillfällen.  Försöker äta så ren mat som möjligt, och jag försöker att planera varje dag och varje mål utan att det går troll i det. Bröd, rotfrukter och annan stärkelserik mat äter jag i princip aldrig, och jag får ett omedelbart kvitto på om jag får i mig något som är fel i fråga om att blodsockret drar iväg.



Jag har också lyckats ta kontroll över mina egna val, att det är jag som bestämmer och inte något sug efter ditten eller datten, vi  kan ta helgen som exempel, då åt vi supergod kebabsallad, utan bröd till och det fungerade superbra, eller som det stenåldersbröd jag bakat, två små skivor av det och jag är mätt ända till lunch. Så det går att hitta alternativ för att må bättre och hitta vägar som fungerar och som inte är genvägar utan som ändrar ens sätt att tänka!  För det är där mycket ligger, ens sätt att tänka. Och den här senaste månaden har jag lagt mycket tid och energi på att förändra mitt sätt att tänka, och visst jag är inte i hamn ännu, det tar ett tag till, men jag ser ett mönster och jag ser mina egna fel och brister och vet ni vad, det är ok.

Så att våga möta sina egna monster och ta itu med klädspökena i garderoben är det som står på tur medan jag fortsätter att äta på mitt sätt, och så ser vi var vi landar helt enkelt.

Kram

2 kommentarer:

  1. Grattis, måste kännas så fantastiskt och härligt nu när du får "kvitto" på att det funkar.
    Glad för din skull.
    Härligt!

    SvaraRadera
  2. Åhhh, Nettan! Jag blir alldeles varm inombords av att läsa om din hälsoresa. Varm av att höra att du mår bra, att det känns bra, att det ger positiv verkan för din diabetes och att du känner att detta är rätt väg att gå för dig. Härligt Nettan! Du inspirerar vännen och jag önskar dig all lycka till. Jag går bredvid dig och hejar på dig hela vägen.♥

    Ta hand om dig, krama om familjen och njut av höstsolen.♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera

En rad eller två uppskattas alltid, kul att just du tar dig tid!♫♪♫

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin